Inspiraties – en lessen voor personeelswervers

Ik heb het al vaker gezegd: we zijn er de laatste jaren in geslaagd om het vak Arbeidsmarktcommunicatie aardig ingewikkeld te maken… Je  moet soms best veel weten en het valt niet mee om het overzicht op een goeie manier te bewaren. Dat kan lastig zijn, zeker als arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving niet je enige taken zijn. Anderzijds… Het vak heeft ook veel met gezond verstand te maken. Je eigen overtuigingen serieus nemen. Je laten inspireren. Dat vooral.

Een aantal (mij) inspirerende ideeën wil ik de komende tijd onder de noemer Inspiraties met jullie delen. Veelal zal de bron een boek zijn, een boek dat ik heb gelezen en waar ik ideeën uit heb opgedaan, nieuwe openingen heb gezien; een boek waar ik wat van geleerd heb. De bijdragen zullen ongeveer om de twee weken verschijnen.

Het zullen geen standaardboeken zijn over personeelsbeleid, employer branding, communicatie, media of gedoe rond zoekmachines, maar eerder boeken over filosofie, cultuur, psychologie, strategie, verandering… Geen ‘how to recruit’-boeken, die leest iedereen die in dit vakgebied werkzaam is toch al wel. Het zullen vooral boeken zijn die zich net (of ruim…) buiten het vakgebied bevinden, er tegenaan schurken of er mee te maken hebben. Wat ze gemeen hebben, is dat ik ze de moeite waard vond. Omdat ik ze kon toepassen in m’n vakgebied. Of omdat ik het – in mijn allerindividueelste beleving – gewoon een gaaf boek vond!

Maar… omdat dit blog (ook) over werving gaat, komt bij iedere bespreking aan de orde: Lessen voor personeelswervers.