Inspiraties – Huh?!

Huh?! is geschreven door Berthold Gunster en gaat over andere manieren van tegen problemen en omstandigheden aankijken. De ondertitel meldt: de techniek van het omdenken en de achterkant van het boek zet in dat opzicht al meteen de toon: “Voor de pessimist is het glas halfleeg. Voor de optimist is het halfvol. Dit boek gaat uit van een derde benadering: waar is de kraan?”. Hé, out-of-the-box! En inderdaad, ideeën sneuvelen nog te vaak in een zompig moeras van argumenten, zogenaamde redelijkheid en quasi-verstandige tegenwerpingen. Als er geen beer is, verzinnen we er wel één. Op die manier bereik je natuurlijk nooit iets. Dit boek geeft een aantal manieren om wél iets te bereiken. Het bestaat uit twee delen: de handbagage en de reis.

De handbagage begint met vijf basisinzichten:

  • stop met vastdenken
  • accepteer de realiteit
  • neem goed waar
  • ga er vanuit dat problemen niet bestaan
  • leer leven met stress en instabiliteit.

In het tweede deel komen vijftien strategieën aan de orde. Passieve strategieën als wachten of accepteren, maar ook actievere, zoals verleiden, focussen, doorzetten of ontregelen. Welke strategie je inzet, hangt af van de situatie; maar meestal zal je eigen intuïtie in deze wel een goede gids zijn. Doelstelling is in elk geval: maak van een probleem een feit en buig dit vervolgens om tot een kans. Verval niet in gezeur. Benader een probleem met open vizier.

Lessen voor personeelswervers

Wat hebben personeelswervers hier nu aan? Tja. Denk ’s mee. Wie heeft nog nooit van een HR-adviseur of manager gehoord: “Dat doen wij hier niet zo” of “Dat laat ons reglement/de CAO niet toe”? Weerstand tegen verandering – en zeker verandering die zo snel zou moeten gaan als de aanpassing van een organisatie aan de eisen die recruitment tegenwoordig stelt als gevolg van veranderende omstandigheden – is van alle tijden. Argumenten spelen daarbij vaak maar een ondergeschikte rol. Daar win je de strijd dan ook niet mee.

Dus, de volgende keer als je manager, of je opdrachtgever, of je klant op je voorstel om de overgeschoten, maar o zo geschikte sollicitanten niet af te schrijven, maar hen in een talentenbestand te stoppen en op de een of andere manier met hen in contact te blijven zegt: “Dat hebben we al een keer geprobeerd en dat werkte toen ook niet”, zeg je: “U heeft gelijk. Het zal voor geen meter werken. We doen het niet.” Behalve dat mensen over het algemeen stomverbaasd zijn dat ze opeens zó serieus worden genomen, zullen ze zich vermoedelijk meteen uitputten in het bedenken van manieren waarop het wél kan.

Leren om op een andere manier met problemen, beren, tegenwerpingen en andere belemmeringen af te rekenen, kan je helpen bij je lastige taak om nieuwe werkwijzen te introduceren of recruitment in de organisatie te borgen.

Voor wie er verder nog mee aan de slag wil: je kunt ook een training volgen.

Een gedachte over “Inspiraties – Huh?!”

Reacties zijn gesloten.