Inspiraties – A Whole New Mind

In A Whole New Mind – met als optimistische ondertitel: Why Right-Brainers Will Rule The Future – schetst Daniel Pink als eerste een aantal trends in de Westerse wereld. De eerste  gaat over de behoefte aan schoonheid, zingeving en verdieping. De tweede gaat over het uitbesteden van werkzaamheden aan lage-lonenlanden; routinematig werk zal steeds meer uitbesteed worden. De derde trend betreft de invloed van automatisering en internet, die ervoor zorgt dat veel denkwerk door computers wordt overgenomen en de overweldigende beschikbaarheid van informatie. ‘Abundance, Asia & Automation’, in Amerikaanse hapklare brokken.

Eigenlijk zijn we dus niet meer nodig. Wat blijft er dan nog over?

Genoeg! Maar we zullen wel op een andere manier moeten gaan denken. Niet meer analytisch, ordenend of zuiver rationeel, maar met een belangrijke rol voor intuïtie, verbeelding, creativiteit en ‘groot’ denken. Waar in het eerste geval vooral onze linker hersenhelft goed in is, gaat het bij de laatste vooral om de rechter hersenhelft. Hoe gaat dat, denken op een andere manier? Om in patronen en mogelijkheden te denken en ervoor te zorgen dat één en één drie worden? Volgens Plink zijn er zes competenties voor nodig:

  • Ontwerpen, het creëren van nieuwe dingen;
  • Verhalen vertellen met emotionele impact;
  • Symfonie, verbinden, bredere patronen zien, combineren van onverwachte elementen;
  • Empathie, inleven in anderen;
  • Spelen, de rechter hersenhelft activeren;
  • Zingeving, betekenis geven door te werken aan wat er toe doet.

Dit in tegenstelling tot zaken als focus, specialisatie, logica, zakelijkheid en materialisme.

Lessen voor personeelswervers

Wat hebben personeelswervers hier nu weer aan? Evenveel als iedereen, denk ik. Maar in dit geval zou een creatieve, op verbinding gerichte werkwijze wel eens de ‘missing link’ kunnen zijn tussen HR en communicatie. Waar die twee elkaar nog wel eens dwars zitten – het op beheersing, processen en rechtvaardigheid gerichte HR en het op verbeelding en overtuiging gerichte communicatie – kunnen ze elkaar vinden in die rechter hersenhelft, waar naar gezamenlijke betekenis gezocht wordt.

Bovendien: out-of-the-box denken, je verplaatsen in anderen en impact op een dieper niveau dan alleen ‘de buitenkant’ maakt niet alleen je communicatie beter, maar geeft ook een beter uitgangspunt voor een langduriger contact. En die relatie: daar gaat het immers om?

2 gedachten over “Inspiraties – A Whole New Mind”

  1. Hoi Annemarie,

    Ik gebruik in dit verband graag de 6 denkhoeden van Edward de Bono. Wat daar verder allemaal van te vinden valt: het idee is dat je gestructureerd denkt om tot een beter resultaat te komen.

    Heel in het kort:
    wit – feiten
    rood – emotie en intuïtie
    zwart – advocaat van de duivel
    geel – constructieve bijdragen
    groen – creatieve mogelijkheden
    blauw – structuur en controle

    En als speciale toevoeging kun je natuurlijk roze koeken nemen 😉

    werkt ook leuk bij brainstorms

Reacties zijn gesloten.