Twitter voor de eeuwigheid – yek

Vorige maand was er het bericht dat de Amerikaanse Library of Congress alle tweets vanaf 2006 gaat bewaren. Even voor de duidelijkheid: dat zijn miljarden berichtjes en elke dag komen er 50 miljoen bij. Het nut ervan ontgaat mij geheel en ik heb ook geen idee of deze onwaarschijnlijke stapel – voor het overgrote deel historisch gezien zinloos – gebrabbel vervolgens ook openbaar beschikbaar wordt gesteld. Filter op #hashtag? Van mij hoeft het dus niet.

Maar voor wie er wél prijs op stelt om qua Twitter tot in lengte van dagen bewaard te blijven voor het nageslacht, zijn er nog een paar mogelijkheden, bijvoorbeeld: publiceer je tweets!

Via Tweetbook of Tweetbookz kun je een PDF (gratis) of een compleet album (niet gratis) laten aanmaken waarin al je tweets vanaf het eerste moment worden afgedrukt. Een soort fotoalbum, maar dan zonder plaatjes.

Ik heb zo’n PDF laten maken en dacht bij 99% van de berichten: “Waar ging dit over?!” Ongetwijfeld zullen er historici zijn voor wie het interessant is om te weten over welke onderwerpen in een bepaalde periode veel gecommuniceerd werd. Maar ik ben blij dat ik niet de wetenschapper ben die over vijftig of honderd jaar opdracht krijgt voor een digitale archeologische opgraving met als doel om meer te weten te komen over de leefwereld in de periode 2000-2010. En als ik bedenk hoeveel foute gevolgtrekkingen er met enige regelmaat verbonden worden aan een opgegraven kruikfragment of papyrusrol, dan vraag ik me af of straks de conclusie zal zijn dat het Eurovisie Songfestival de belangrijkste sociale gebeurtenis van 2010 was.

Nee, dan het Meertens Instituut, dat nu al twee keer een enorme klapper maakte met een tweetal sites, waarop je respectievelijk de verspreiding van je achter- en je voornaam kunt opzoeken (wie zegt dat wetenschap saai is).

Een gedachte over “Twitter voor de eeuwigheid – yek”

  1. Tsja, zonder context blijft het semantische data. Helemaal waar. 140 karakters is wel wat kort om context te duiden. En zelfs als iemand de context wel kent – dus het bericht kan duiden – is het nog maar de vraag welke waardering die informatie voor de ontvanger heeft. Het is vaak snel consumeren zonder veel diepgang. De kracht en de zwakte van micro bloging!

Reacties zijn gesloten.