Zeven valkuilen van social-mediarecruitment

Sociale media zijn een veld vol voetangels en klemmen, lijkt wel. Op Conversation Agent verscheen tenminste onlangs een artikel met de veelzeggende titel: “7 Common Business Pitfalls that Impact Social Media Strategy”. Hm. Dat gaat in elk geval nog over de bedrijven die zo’n strategie hebben. En dat is in veel organisaties nog niet zo, blijkt uit (Amerikaans) onderzoek op Dutch Cowboys.

Meestal omdat men er geen geld voor heeft, of dat niet wil vrijmaken. Of geen idee heeft wat men ermee aanmoet. Het is trouwens maar de vraag of dat erg is. Niet iedereen is een early adopter en het kan zeer de moeite waard zijn om eerst eens rustig te kijken wat anderen doen (vooral wat ze fout doen). Maar goed, als er wél zo’n strategie is, kan er dus nog het nodige mis gaan. En zeven keer op basis van iets dat blijkbaar voor de hand ligt. Het is interessant om te bekijken of we uit dit artikel nog wat kunnen leren over recruitment met online sociale media.

Eerst maar even de zeven genoemde valkuilen in het artikel. Dat zijn:

  • Changes in the competitive landscape
  • Customer attrition rates
  • Lack of focus
  • Lack of vision
  • Product problem denial
  • Internal goal misalignment
  • Unknown channel issues

Externe valkuilen

De eerste twee zijn vooral extern van aard. Vertaald naar recruitment betekenen ze een aantal zaken: bijvoorbeeld dat je – ook al heb je indertijd een state-of-the-art strategie ontwikkeld, je altijd alert moet blijven en je afvragen of de strategie nog past bij je doelstellingen, doelgroepen of de situatie (bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt). Zijn je doelgroepen veranderd? Past het middel nog? Haken potentiële kandidaten af of niet? Hou je dat eigenlijk wel bij? Tijdig op-, af-, om- of uitschakelen dus.

Interne valkuilen

Gebrek aan focus of visie – meestal liggen ze in elkaars verlengde – zijn interne valkuilen die een grote kans opleveren dat je de volstrekt verkeerde dingen aan het doen bent. Wil je een relatie opbouwen, maar ben je vooral vacatures aan het pushen? Zoek je een doelgroep die amper online actief is, maar start je toch op Facebook? Belt je doelgroep nog met een draaitelefoon, maar laat je toch een dure app ontwikkelen? Dan gaat er iets niet goed. Afstemming van de activiteiten op je doelstellingen – dat klinkt simpel, maar gebeurt lang nog niet altijd – en een regelmatige check of het nog werkt naar verwachting, zijn dus terugkerende activiteiten. Al helemaal als je de uitvoering van je sociale-mediastrategie extern hebt belegd!

De verleiding is groot om bij zo’n groot platform als sociale media in theorie zijn, het beeld van jezelf als werkgever extra op te poetsen, zeker als de concurrentie groot en het aanbod schaars is. Maar ben je echt de topwerkgever waar iedereen wel zou moeten willen werken? Of kun je de mogelijkheden van online communicatie maar beter écht benutten en specifieke doelgroepen gewoon een eerlijk en helder verhaal vertellen? Eventuele leugentjes komen immers als een boemerang terug. Soms spelen ook interne tegenstellingen een negatieve rol. Hoewel vaak de ene afdeling geen flauw idee heeft wat de andere doet, is in dit geval onderling overleg hard nodig: uit communicatie-oogpunt worden soms andere prioriteiten gesteld dan vanuit HR…

De laatste valkuil is er één waar je met sociale media altijd op bedacht moet zijn: omdat je amper regie kunt uitoefenen op wat er over je gezegd wordt, zul je je kanalen – middelen, applicaties, sites – met grote zorg moeten kiezen. Dan word je in elk geval niet geconfronteerd met onverwachte, negatieve reacties als gevolg van je eigen gedrag. Ook hier geldt: niet ‘hoe meer (volgers), hoe beter (de sollicitanten)’, maar ‘hoe beter (de keuzes), hoe meer (kwaliteit)’.

Sociale media zijn niet meer weg te denken; maar deze fouten hoeft niemand dus meer te maken!

Een gedachte over “Zeven valkuilen van social-mediarecruitment”

  1. Met de (van vrijwel elke denkbare coalitie) te verwachten bezuinigingen op pensioenleeftijd en op de overheid zal er niet veel te werven voor de (rijks)overheid overblijven. Er zullen tienduizenden banen minder voor ambtenaren overblijven. Sociale media zouden dan wel nuttig kunnen zijn voor inter-cruitment (doorschuiven naar nieuwe functies binnen de publieke sector) en zelfs out-cruitment (naar bedrijven of als zzp’er).

Reacties zijn gesloten.