De nanoniche

De jacht op de niches is definitief geopend. Na de vacaturebank voor goed- of hoogopgeleide vrouwen in het algemeen, is er nu ook een site voor goedopgeleide vrouwen die parttime willen werken. Of flexibel. Of wat dan ook, zolang het maar niet fulltime buffelen is.

Deze laatste site presenteert zichzelf als een vacaturebank voor ‘gezinsvriendelijke vacatures’. In het vorige kabinet hadden we een minister die daar een keurmerk voor bedacht had, voor gezinsvriendelijkheid in bedrijven. Daar is uiteindelijk weinig meer van vernomen, nu ik er over nadenk. Maar dit terzijde.

De bewuste website heet moedercontracten en er staat bij: ‘parttime vacatures voor goed opgeleide vrouwen’, al schijnt het dat mannen ook gewoon mogen reageren (wat misschien wel verstandig is, gezien er een aantal vacatures op staan voor financieel analisten – dat zijn in de regel toch wat vaker mannen). De term ‘moedercontracten’ is niet nieuw; tijdens de voorlaatste economische-bloeiperiode waren ze er ook. Om als sneeuw voor de zon te verdwijnen toen er weer een recessie kwam.

Maar los van de nekharen die bij mij bij de term ‘gezinsvriendelijke vacatures’ overeind gaan staan, vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van zo’n site. Hoewel hij er een stuk beter uitziet dan de SheTalentbank (nee, geen link), is het eigenlijk een hele gewone vacaturesite, behalve dat de vermelde vacatures – het zijn er (nog) niet zoveel – voor 32 uur zijn. Het had misschien ergens op geleken als het inhoudelijk goede, flexibele vacatures op niveau én met een goed salaris waren geweest die in – pak ‘m beet – 16 uur hadden gekund. Dat zou nog eens vernieuwend zijn.

Niche-moe

Ik word een beetje moe van wéér een niche. Bovendien, de trend onder baanzoekers is om steeds minder kanalen te gebruiken. En dat zijn dan – weliswaar in steeds grotere mate online – maar toch veelal traditionele kanalen. Mensen weten het niet meer en houden het daarom maar ‘bij het oude’. Je richten op zo’n klein gaatje in de markt – als het überhaupt een gaatje is – is dus niet eens zinvol.

Maar toch, voor degenen die uit commerciële of andere motieven overwegen om óók een niche-vacaturebank op te zetten, hier een aantal tips.

  • duurzame vacatures;
  • vacatures voor mooie mensen;
  • vacatures voor lelijke mensen (werkt uitstekend met datingsites);
  • hondvriendelijke vacatures;
  • vacatures van 60 uur of meer;
  • sociale-mediavriendelijke vacatures (twee uur per dag in de baas z’n tijd!).

Het hoeft er dus niet mooi uit te zien en de techniek is niet duur.