Employer branding – gaat het alleen om winst?

Na het geslaagde congres Employer Branding op 4 november, wordt het hele onderwerp nog eens dunnetjes – of beter gezegd: dikketjes – overgedaan op de 2010 European Employer Branding & Reputation Summit, die vandaag plaatsvindt in Parijs. Het thema: “Connecting Employees to Customers to Profit”. Jammer dat ik pas morgen naar Parijs vertrek.

En net als het congres van 4 november – waar aansprekende verhalen te horen waren van grote en kleine corporates – gaat ook dit congres mank op een belangrijk aspect. Het motto is namelijk: “Discover the impact of a strong employer brand on customer sales, revenue and growth”.

Het effect van een sterk employer brand op verkoop, winst en groei. Voor veel organisaties zijn dat belangrijke doelstellingen. Maar er zijn natuurlijk óók organisaties – en in Nederland werken daar miljoenen mensen – voor wie winst en verkoopstijging totaal geen issue zijn. Voor de hele publieke sector – openbaar bestuur, onderwijs, veiligheid, zorg – zijn groei en winst niet echt aan de orde.

Hebben ze het daardoor moeilijker of juist makkelijker? Ze hebben wel te maken met deze constatering: “Whilst many thought the Global Financial Crisis would increase the supply of available talent, the reality is attracting and retaining talent is the number 1 issue facing companies of all sizes across all industries in Europe”.

Misschien is het dan maar goed om niet óók nog afhankelijk te zijn van een grillige consumentenmarkt, maar gebruik te kunnen maken van de toegenomen belangstelling voor ‘zachtere’ waarden en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En een aansprekend verhaal te hebben naar een jonge generatie die – in elk geval vooralsnog – niet bar geïnteresseerd is in status en ‘corporate carrières’.