Inspiraties – Rework

Rework – Change the way you work forever is een boek voor hardcore ondernemers, kleine ondernemers, ZZP’ers, iedereen die klem zit in een baan en kunstenaars die niet langer willen verhongeren. Het staat vol met soms gratuite oneliners als “Make a dent in the universe”, “Planning is guessing” of “Interrupting is the enemy of productivity”, maar over de hele linie geven de auteurs Jason Fried en David Heinemeier Hansson een verfrissende kijk op de manier waarop we werken en ondernemen. Met als rode draad dat we al die managementtheorieën, businesstips en -trucs en vooral alle ongeschreven regels niet al te serieus (meer) moeten nemen, want er is sprake van een nieuwe realiteit. Wat een paar jaar geleden nog onmogelijk was, is nu eenvoudig.

Hoewel het boek vooral gericht is op startende ondernemers – “They are just doing what they love on their own terms and getting paid for it”- zitten er voor iedereen goede lessen in. Een overmaat aan planning berooft je van je flexibiliteit. Lange uren maken komt de kwaliteit niet ten goede. Hou op met denken hoe iets kan zijn, doe het gewoon. Je krijgt meer spijt van ‘ja’ zeggen, dan van ‘nee’ zeggen. De meeste dingen waar je je zorgen over maakt, gebeuren nooit. Gedragscodes zijn institutioneel littekenweefsel.

De boodschap in het boek is vooral: weten wat je wilt en waarom. Een visie, mening of opinie hebben en ervoor gaan. Als dat betekent dat sommigen niks van je moeten weten, so be it. Het levert ook supporters op en persoonlijk vind ik het geweldig om op Twitter te lezen: “Vind wervingsvisies ook erg prettig, geeft nieuw inzicht”. Daarvoor neem ik alle zuurpruimen van de wereld op de koop toe.

Lessen voor personeelswervers

Het boek is eigenlijk één grote oproep om te focussen. Richt je aandacht op de dingen die constant zijn, die niet veranderen, waar het altijd om zal gaan. Hoe verleidelijk het ook is om achter iedere nieuwe ontwikkeling aan te lopen. Wat verandert er niet bij recruitment? Het proces, bijvoorbeeld. Er ontstaat een vacature. Het besluit valt dat deze moet worden opgevuld. De vacature wordt daarom bekend gemaakt. Kandidaten geven hun belangstelling voor de vacature aan. De beste wordt gekozen en die krijgt de baan. Dat er daarbij massa’s keuzes gemaakt moeten worden –  als het gaat om het bekend maken is het de vraag of dat gebeurt via een personeelsadvertentie in print of online, referralprogramma, een sociaal netwerk, een evenement of via search, door interne of externe recruiters enzovoorts – doet daar niets aan af. Je bent dus geen goede recruiter omdat je alles van Google Analytics weet; je bent een goede recruiter omdat je je altijd weet te focussen op het proces. “It’s tempting for people to obsess over tools instead of what they’re going to do with those tools”. Alle frivoliteiten moeten in dienst staan van het doel en geen doel op zichzelf worden.

Dat lijkt me wel een mooie les. Want “the really important stuff doesn’t go away”.

3 gedachten over “Inspiraties – Rework”

  1. Dat weet je mooi te verwoorden, Annemarie. Het gaat inderdaad om het focussen op het proces en niet om alle toeters en bellen er omheen. De tools en het medium zijn dienend aan het proces maar al te vaak zie je aan de uiting al dat over het hoe en waarom niet zorgvuldig is nagedacht. Volgens mij heeft dat vooral tot gevolg dat vacatures niet worden vervuld door de juiste persoon waarna na een paar jaar hetzelfde proces weer op gang wordt gezet.

Reacties zijn gesloten.