Ja, waarom eigenlijk?

Een blog bijhouden is leuk, maar intensief. En elke dag een blogpost schrijven, is best een opgave. Om ons bloggers een handje te helpen, heeft WordPress een online hulpdienst in het leven geroepen onder de naam The Daily Post. Het onderwerp laatst: Why did you start?

Deze vraag viel me op, niet in het minst omdat hij me onlangs op de onvolprezen #tweetup in #KaapKot óók gesteld werd. In eerste instantie was mijn antwoord: hûh? Ik had daar nog niet zo diep over nagedacht en heb al helemaal geen behoefte om mezelf te verantwoorden voor het geschrijf – per slot van rekening: wie het niet wil lezen, is nergens toe verplicht. Maar het grappige is dat ik het mezelf opeens ook afvroeg. In tweede instantie had ik dan ook een iets beter antwoord: het is een uit de hand gelopen experiment. Maar er is ook een derde instantie.

Het begon zogezegd als een experiment. Via m’n provider kon ik WordPress installeren; zo gepiept. Het eerste artikel schrijven – niet meer dan een uitspraak van Boeddha waarmee ik mezelf direct weer onderuit haalde – en publiceren: zo gepiept. Maar na twee dagen zag ik de mogelijkheden. Aanvullingen op m’n boek. Tips en trucs uit de praktijk. Meningen geven. En m’n doelen: amuseren, aan het denken zetten en enig gezag verkrijgen – of dat op z’n minst te suggereren… Daarom doe ik het dus. Dat het ook een manier is om potentiële klanten een voorproefje van mijn expertise te geven, beter vindbaar te zijn in zoekmachines of – door ook over zaken als kinderen, eten of vakanties te schrijven – om ook als persoon gezien te worden, is mooi meegenomen. Een persoon met soms eigenzinnige, maar zelden oppervlakkige opinies. Met een hopelijk originele insteek. Want ik kan me wel vinden in onderstaande uitspraak.

Dit is mijn plek. Maar iedereen is welkom.

4 gedachten over “Ja, waarom eigenlijk?”

  1. Hai Annemarie,
    Je noemt allemaal goede (krachtige) redenen om te bloggen: aanvullingen op je boek; tips delen; mening geven; amuseren; ah denken zetten. Daarmee laat je inderdaad mensen proeven van je kennis en zien ze je als een persoon (en niet als een onpersoonlijke site). Dat je blog/site dan ook nog beter scoort in zoekmachines is mooi meegenomen:)
    Dank je dat je verwijst naar mijn blogartikel over de kracht van bloggen.
    Groeten Marlies van der Meer

Reacties zijn gesloten.