In tien stappen naar een strategie

Wegens eh…  omstandigheden zullen hier deze week slechts twee berichten verschijnen. Omdat ik zelf even niet beschikbaar ben voor hulp en advies, voorzie ik jullie vandaag en donderdag van online advies. Uit de categorie Tips en Trucs. De eerste bijdrage gaat over strategie.

Het landschap van personeelswerving verandert snel – een dynamische arbeidsmarkt, razendsnelle ontwikkelingen in medialand. Om je in dat landschap – ook de komende jaren – staande te houden, heb je niks aan een grote-stappen-gauw-thuis aanpak waarbij het vooral om de korte-termijnresultaten lijkt te gaan en waarmee hooguit oppervlakkige en snelle resultaten te behalen zijn. Dan heb je een strategie nodig.

Strategie betekent niets anders dan nadenken over wat je wilt bereiken, waarom, wanneer en op welke manier. Voor arbeidsmarktcommunicatie kun je daarbij tien stappen onderscheiden:

  • draagvlak creëren: zorg ervoor dat de organisatie erachter staat, van Raad van Bestuur tot administratief medewerker.
  • wervingsbehoefte: breng in kaart wat voor mensen je nodig hebt, nu, maar ook in de toekomst.
  • doelstellingen: omschrijf je doelstellingen, concreet: hoeveel mensen wil je werven; maar ook: wat wil je dat je communicatie bij hen teweegbrengt?
  • doelgroepen: beschrijf je doelgroepen en doe dat behoorlijk gedetailleerd.
  • de basis van je campagne: leg de basis door een unieke, onderscheidende positionering en aansprekende proposities.
  • middelen: kies de goede middelen, die je boodschap goed kunnen ‘dragen’.
  • media: kies de media waar je je doelgroep kunt bereiken.
  • de backoffice: organiseer het hele proces op een goede manier.
  • samenwerking: werk intern en extern samen, met respect, maar ook met een zakelijke insteek.
  • onderzoek en evaluatie: houd bij of je strategie het gewenste effect heeft en spreek ook regelmatig de samenwerking door.

Je kunt op deze site uitgebreider informatie lezen over deze onderwerpen in de rubriek Ploegen Plus.