Inspiraties – The Shallows

In The Shallows – How the internet is changing the way we think, read and remember onderzoekt Nicholas Carr wat er met onze breinen gebeurt in een wereld waar informatie onbeperkt voorhanden is en voortdurend om onze aandacht vraagt. Je kunt zeggen dat we in het woud van elektronische data een volk van jagers en verzamelaars zijn geworden. Maar of dat bijdraagt aan de ontwikkeling van kennis of dat we er uiteindelijk slimmer van worden, is de vraag die in het boek centraal staat.

Carr maakt zich daar duidelijk zorgen over. ‘The Lords of the Cloud’ dompelen ons onder in informatie die nu! direct! meteen! relevant voor ons is en dat in hoeveelheden die ons brein niet of nauwelijks kan verwerken en waar we iedere keer naar moeten kijken, bang als we zijn dat we ergens iets missen. Dat heeft een – negatief – effect op ons concentratie- en denkvermogen. Want:

  • Meer toegang tot kennis is niet hetzelfde als meer kennis.
  • Een overdaad aan beschikbare feiten is niet hetzelfde als wijsheid.
  • Brede kennis is iets anders diepe kennis.
  • Multitasking is niet hetzelfde als complexiteit.

Door continu open te staan voor nieuwe ‘snippets’ informatie – en daardoor niet voor het diepergelegen geheel – ondermijnen we ons vermogen om informatie samenhangend op te slaan in schema’s – de manier om ons lange-termijngeheugen te vullen. Een geheugen dat – anders dan een computer – organisch werkt en de som is van onze ervaringen en hoe we die beleefd hebben. “The great danger we face as we become more intimately involved with our computers – as we come to experience more of our lives through the disembodied symbols flickering across our screens – is that we’ll begin to lose our humanness, to sacrifice the very qualities that separate us from machines”.

Boeken

Carr breekt een lans – voor mij als boekenwurm is dat balsem voor de ziel – voor het boek. Een boek laat je ‘ondergaan’ in een lineair verhaal. Omdat je de informatie geconcentreerd tot je neemt, blijft het beter hangen. Je kunt een boek meenemen naar het strand zonder bang te zijn dat er zand in komt. Je kunt er koffie op morsen. Het hoeft nooit in het stopcontact. En je kunt het voelen. Maar boeken lezen zal –  onder andere door Googles digitaliseringsoperatie en alle erbij horende ‘verrijking’ van content – uiteindelijk geen individuele handeling meer zijn met een fysiek, papieren ding. In vervolg op de opkomst van subnetwerken zoals GetGlue is het een kwestie van tijd voordat allerlei toevoegingen en uitwisselingsprocessen zich gewoon gaan afspelen in het boek. Met alle afleiding van dien. Het betekent ook dat mijn kamer – waar bijna 25 meter aan boeken staat – onafwendbaar op weg is naar de status van museum.

Lessen voor personeelswervers

We willen allemaal graag dat de keuze voor een  baan bij een bepaalde werkgever een weloverwogen keuze is, toch? Dat mensen een gemotiveerde stap zetten? En dat ze zich eerst afdoende oriënteren, voordat ze een beslissing nemen? Het feit dat veel informatie het ene oor in, het andere uit gaat, niet in de ‘diepere’ delen van het brein verwerkt wordt en daardoor aan kwaliteit verliest, is bijna een argument om internet – inclusief alle sociale media – maar helemaal niet meer in te zetten voor recruitment. Wat natuurlijk geen optie is. Maar het is wél een optie om iets te veranderen in de wijze waarop informatie – bijvoorbeeld over vacatures – wordt aangeboden. Door te zorgen voor zo min mogelijk afleiding tijdens het lezen. Geen overdaad aan calls to action: Bekijk dit filmpje! Lees hier over onze missie! Medewerkers vertellen! Klik hier! Klik daar! Solliciteer nu! In plaats daarvan rustige pagina’s, die lezers uitdagen om de tijd te nemen, in plaats van te skimmen. En zo een betere beslissing te nemen.

Er is een gratis sample van het boek te downloaden via verschillende sites, bijvoorbeeld via Barnes & Noble of Amazon. Een interview met Carr in de Volkskrant van 5 maart 2011 is hier te lezen.

Een gedachte over “Inspiraties – The Shallows”

  1. Waar Carr in dit boek aan voorbij gaat, is dat de mens of beter gezegd de hersenen gewoon mee evolueren in deze processen. Was het hebben van een goed geheugen tot voor kort noodzakelijk om kennis vast te houden, in een later stadium zal die capaciteit vooral worden gebruikt om verbindingen te leggen.

    Dat is overigens helemaal niet zo’n vreemd proces want de boekdrukkunst zette dat proces al in werking. Kennis hoefde tenslotte niet meer in het hoofd opgeslagen te worden maar was op papier beschikbaar, wachtende in de kast of de bibliotheek om geraadpleegd te worden. De opsomming dat je een boek gemakkelijker meeneemt naar het strand zal niet veel verschillen van de verhalenvertellers en priesters van vroeger die fulmineerden op het gedrukte woord.

    De les voor personeelswervers is naar mijn mening dan ook vooral dat je niet moet verzanden in of/of denken zoals nu nog vaak gebeurd. Je ziet campagnes die nog heel erg lineair zijn of campagnes die alleen uit snippets bestaan. De kunst is vooral om via de snippets aandacht te trekken en de eerste selectie te maken terwijl een diepgaander lineair verhaal in de achtergrond te vinden moet zijn.

    Overigens geldt hier vooral dat het carriereverloop ook niet meer lineair is. Nu kiest het gros misschien nog voor het steeds verder uitdiepen van een vak, later gaan we steeds meer mensen zien die niet alleen veel meer jobhoppen maar die ook verschillende carrierepaden gaan kiezen. Maar dat is natuurlijk weer een hele andere uitdaging.

Reacties zijn gesloten.