Tien taken van de recruitmentafdeling

Een arbeidsmarktcampagne optuigen is niet zo heel ingewikkeld. Zeker niet met een flink budget, want dan is er veel te koop. Veel reacties genereren is ook niet zo moeilijk; je hoeft mensen tegenwoordig alleen maar een worst in de vorm van een iPad voor te houden, lijkt wel en iedereen doet mee.

Maar het gaat – zeker in een krappere arbeidsmarkt – niet om dat soort geintjes. In de vorige bijdrage kon je lezen hoe je in tien stappen een arbeidsmarktstrategie kunt opstellen die ook een duurzaam resultaat heeft. Punt 7 daarbij was: organiseer het hele proces op een goede manier. Heb je voldoende menskracht? Heb je de goede systemen? Maar ook: weet je wat je moet doen? Met andere woorden: wat moet de recruitmentafdeling doen?

Een recruitmentafdeling kan uit één of dertig personen bestaan, maar als je het goed wilt aanpakken, moet je rekening houden met het uitvoeren van de volgende tien taken:

  • organisatiebrede employer branding: op alle platforms (en dat kunnen er tegenwoordig erg veel zijn) onderhouden van het werkgeversmerk.
  • functiespecifieke job branding: aansprekend duidelijk maken wat de concrete inhoud van functies is.
  • adviseren van (lijn)managers en HR-adviseurs: die zien door de bomen tegenwoordig het bos nog maar amper en kunnen dus wel wat hulp en advies gebruiken.
  • interne en externe samenwerking coördineren: er werken vaak vele partijen mee aan recruitment, van marketing- en communicatieafdelingen en ICT tot externe leveranciers.
  • onderhouden van contacten: online en offline, bijvoorbeeld via talentpools en/of sociale netwerken.
  • inkopen van externe diensten en producten: van reclamebureaus, vormgevers, adviseurs tot recruitmentsystemen.
  • ontwikkelen en onderhouden middelen en media: niemand zit te wachten op verouderde websites of niet bijgehouden ‘fanpages’.
  • ondersteunen van directe werving: bijvoorbeeld door goede media-adviezen te geven of (een deel van) het proces uit te voeren.
  • ondersteunen van selectie: denk aan slimme voorselectie, trainingen in gesprekstechnieken of communicatie met sollicitanten.
  • op de hoogte blijven van ontwikkelingen: tja, als het je vak is…

Je kunt op deze site uitgebreider informatie lezen over deze onderwerpen in de rubriek Ploegen Plus.