De fundamenten van recruitment – nou ja, een paar

Lijstjes doen het altijd goed. Vandaar waarschijnlijk dit artikel op ERE.net over vijf aspecten die de basis zijn van geslaagd recruitment. Vijf fundamentals die volgens de auteur overigens nooit weg zijn geweest.

Nee, dat laatste klopt. Het zijn vijf belangrijke pijlers onder recruitment en dit blog staat er al anderhalf jaar vol mee, met datgene wat de hype altijd zal overleven. Wat zijn die fundamentele waarheden over recruitment?

Zoals een goed Amerikaans blog betaamt, staan de comments vol met termen als ‘good stuff’ en ‘brilliant’, wat voor mij redenen zijn om vooral niet te lang bij het artikel te blijven hangen, maar in kort bestek zijn de bedoelde fundamenten:

  • The articulation of your employee value proposition.
  • The engagement and re-engagement of your employees.
  • The nurturing of a relationship with the right candidate.
  • A referral program.
  • Using your existing assets.

De belofte aan potentiële medewerkers als basis van het employer brand, de betrokkenheid van medewerkers voor behoud, relatiemanagement of referral en het gebruik van sterke punten van de organisatie die er al zijn. Sommige – bijvoorbeeld het relatiemanagement – zijn nog relatief nieuw. In elk geval in mijn (tijds)beleving – ik heb intussen bijna twintig jaar arbeidsmarktcommunicatie en recruitment zien langskomen. Mede op grond daarvan is mijn conclusie dat de auteur een paar fundamentals over het hoofd ziet. Hierbij daarom nog twee basiselementen die nooit weg zijn geweest en ook nooit zullen verdwijnen.

Doelgroepbepaling

Het formuleren van je doelgroepen en de bij hen horende (wervings- en communicatie)doelstellingen. Dit kun je achterwege laten, maar dat leidt over het algemeen niet tot goed gefocuste en effectieve acties. Dus: bepaal op wie je je richt, wat voor hen belangrijke factoren zijn, welke media ze gebruiken en maak daar een efficiënte combinatie van.

De organisatie van de achterkant

Mooie beloften en betrokken medewerkers kunnen alleen maximaal resultaat hebben als ze door een geoliede organisatie worden ondersteund. Dat gaat verder dan alleen een goed recruitmentsysteem aanschaffen of bedenken welke beloning er eventueel aan een geslaagde referral-actie gehangen wordt.

Als je deze zeven fundamentals in je achterhoofd houdt, maak je een mooie start!