Weg met het laaghangend fruit

“Verdoe je tijd niet met passieve werkzoekenden”, is de triggerende kop van een recent en veel rondgetwitterd artikel op ere.net. Iedereen is op zoek naar dat schaarse ‘top talent’ dat zich ergens in de diepten van de arbeidsmarkt bevindt en helemaal niet op zoek is naar een andere baan. Maar het lokaliseren en overtuigen van die topper vraagt meer dan het plukken van het laaghangende fruit op LinkedIn of elders.

Niet de zoveelste vacatureplaatsing op een jobboard of een onpersoonlijke InMail, maar “finding and convincing top people that your position offers the best career move among competing opportunities”. Klinkt als een klok.

Het artikel geeft acht voorwaarden om dat voor elkaar te krijgen. In kort bestek zijn dat:

  • Neem het onderwerp serieus door er voldoende geld en capaciteit voor vrij te maken.
  • Maak lijnmanagers verantwoordelijk voor de kwaliteit en de tijdigheid van het recruitmentproces.
  • Zorg ervoor dat die lijnmanagers daar ook toe in staat zijn.
  • Zorg ervoor dat iedereen die erbij betrokken is weet wat voor persoon er precies gezocht wordt.
  • Biedt een loopbaanstap aan, geen zijdelingse overstap.
  • Richt het selectieproces professioneel en tweezijdig in.
  • Maak er geen verkooppraatje van.
  • Geef recruiters de tijd én de opleiding om hun werk goed te doen.

‘Word geen Bob de Manager‘, dat is eigenlijk de rode draad… Het lijkt mij een heel goed rijtje en dat komt waarschijnlijk omdat het woord ‘social media’, ‘advertentie’ of ‘viral’ er – wat een verademing – in het geheel niet in voorkomt.

Ondubbelzinnig

Neem je als bedrijf ondubbelzinnig de beslissing dat je recruitment – van toptalent of van gewone mensen, dat mag van mij ook – echt belangrijk vindt? En ben je bereid om uit die belissing echt de consequenties te trekken? Dan heb je geen fancy middelen, al dan niet met social media manager nodig, maar zul je je organisatie moeten aanpakken. Van het bepalen wie verantwoordelijk is en daar ook verder niet meer aan tornen, het investeren in mensen, middelen en processen en in elk geval ophouden met jammeren dat het allemaal zo moeilijk is. Ga het zaakje regelen, inclusief ervoor zorgen dat de verantwoordelijken hun werk optimaal kunnen doen. En stop met achter leuke dingetjes aanlopen: “Focus on the ideas and you’ll be forced to think strategically, focus on the tools and you’ll be consumed in the tactics“.

We geven zonder aarzelen smakken geld uit aan financiële systemen, aan – zinnige en minder zinnige – opleidingen voor medewerkers of aan hippe kantoorpanden. We besteden veel tijd aan markt- of omgevingsanalyses. We benaderen alles ‘strategisch’. Waarom komt recruitment er dan nog zo vaak bekaaid af? Zolang we blijven denken dat dit onderwerp wel uit de restjes van de begroting en de formatie kan, hoeft niemand zich over de resultaten een illusie te maken. En het zou wel eens een hele foute keuze kunnen zijn.

2 gedachten over “Weg met het laaghangend fruit”

Reacties zijn gesloten.