Auw, m’n employer brand doet zeer

Een eh, hilarische mailuitwisseling die leidt tot fikse ‘imagoschade’: Bob de Manager wil een nieuwe medewerker aannemen, maar brengt het aantrekken van de meest beloftevolle kandidaat vakkundig om zeep door een paar fundamentele fouten te maken: niet reageren, afschuiven, afspraken niet nakomen. Tja, op deze manier is het een geintje.

Maar de werkelijkheid lijkt soms akelig veel op dat geintje en wat misschien nog wel het ergste is: dergelijk gedrag gebeurt vaak niet eens met opzet. Meestal is het een kwestie van niet helemaal de juiste prioriteiten stellen. Of er gewoon niet bij stilstaan. En o ja, ze zijn er ook nog, de werkgevers die van mening zijn dat een kandidaat zó blij mag zijn met een baan, dat ze zich maar van alles moeten laten welgevallen. Dat gaat straks waarschijnlijk niet meer werken.

Want hoewel het  uiteindelijk altijd om de baan gaat, spelen bij het keuzeproces voor een nieuwe werkgever nog veel meer zaken mee. “Your employer brand isn’t just affected by the experience you deliver to your employees. It’s also shaped by your job application and hiring process”, valt te lezen in dit artikel op ere.net. Daarbij kan nogal wat fout gaan, waarvan de belangrijkste zijn:

  • Een online sollicitatieprocedure die verwarrend is of zelfs tot razernij drijft
  • Het invullen van een online sollicitatieformulier dat meer dan twintig minuten kost
  • Een uitgebreide sollicitatieprocedure die leidt tot… niks, nada, geen reactie
  • Onaardig of zelfs onbeschoft gedrag tijdens het interview

Al deze zaken laten een buitengewoon slechte indruk achter. En dan hebben we nog niet eens over lange procedures, een tegenvallend salaris of een bedrijfscultuur die totaal anders blijkt te zijn dat de vacaturebeschrijving deed vermoeden.

Pars pro toto

Zo’n slechte ervaring kost uiteindelijk meer dan alleen het verlies van een goede kandidaat. Het overall beeld dat mensen van een organisatie hebben wordt vaak bepaald door slechts één of twee aspecten ervan. Deugt de sollicitatieprocedure niet? Dan zal het product ook wel beroerd zijn. Behandelen ze me onbeschoft tijdens het interview? Dan zullen ze dat met hun klanten ook wel doen. Het zijn vaak juist de hele kleine dingen die het proces ‘af’ maken: vriendelijk ontvangen worden, iemands naam kennen, vlot reageren – überhaupt reageren. Slechte ervaringen met recruitment kunnen een bedrijf dan ook op onverwachte manieren achtervolgen.

En laten we wel wezen: heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Voor relatief weinig geld is het mogelijk om tegenwoordig een recruitmentsysteem aan te schaffen dat je daarbij helpt: door automatisch reacties te versturen, termijnen in de gaten te houden en op allerlei andere manieren de drempel om (snel) te communiceren te verlagen. Als je dat combineert met een beetje normaal, fatsoenlijk, menselijk gedrag, heb je de halve strijd al gewonnen en hoeft je employer brand in dat opzicht geen deuken (meer) op te lopen.