Print is niet dood – maar je kunt ook overdrijven

Dat juristen op het gebied van energierecht lastig te vinden zijn, wil ik best aannemen. Allerlei hyperspecialisten zijn dat. Maar als je vervolgens een gespecialiseerde jurist zoekt die ook nog breed inzetbaar is, voor een organisatie waar 15 mensen werken en waar bijna niemand van gehoord heeft, ja. Dan heb je misschien wel een echt probleem.

Dat kun je op een aantal manieren oplossen. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een klassieke personeelsadvertentie in print, compleet met obligate termen als open, informeel, resultaatgericht en uitdagend. Omdat het zou kunnen dat het niemand opvalt wat voor resultaatgerichte en uitdagende baan je in de aanbieding hebt, huur je voor de zekerheid een hele pagina af. In mijn tijd kostte dat geintje al meer dan het bouwen van een complete website.

Nu ben ik niet van de school die personeelsadvertenties in print heeft doodverklaard en zich vervolgens laatdunkend uitlaat over iedereen die een andere mening heeft. Je moet wel een hele beperkte blik op het vak hebben – of zo diep in de social media zitten dat je over de rand de rest van de wereld niet meer ziet – om met droge ogen te zeggen dat het LOI studenten ‘keihard voorliegt’ door een aantal argumenten te noemen waarom print in een aantal gevallen gewoon nog een alternatief is bij recruitment.

Energierekening

Maar in dit geval is het zonde van het geld. En niet nodig. Want ook al ben je maar met 15, ergens raken die 15 aan bredere netwerken – zeker een club als deze, die aan alle kanten in de branche, het toezicht en de politiek zit vastgebeiteld. In die bredere netwerken zit de gedroomde kandidaat, want waar kan-ie anders zijn? En mocht je daar niemand kunnen vinden, dan wordt het vermoedelijk tijd om nog eens goed te kijken naar je ‘uitdagende functie’ en ‘goede arbeidsvoorwaarden’. Maar een complete pagina afhuren…

Ik zal maar hopen dat m’n energierekening er niet van omhoog gaat.