Van theorie naar praktijk – Een ‘laagdrempelige’ actie

Vorige week ging de website De nieuwste OK live. Deze site is onderdeel van een actie van het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag en Leidschendam om OK-medewerkers te werven. Nu zijn er in dit land een paar doelgroepen die zeer schaars en daardoor zeer gezocht zijn en dit is er één van.

Er was dus een opvallende actie nodig, maar ook één die zou passen bij de organisatie en die gedurende langere tijd actief zou kunnen zijn. Maar er waren een aantal omstandigheden waarmee rekening gehouden moest worden.

Eén van de omstandigheden was een begrensd budget. Het moest dus iets slims worden. En – geheel volgens mijn eigen inzichten – mede daardoor een zaak van gezamenlijke creatie en uitvoering, tussen klant en bureau – in dit geval Steam – met inschakeling van de organisatie.

Corporate story

Maar – zoals gezegd – de halve wereld sjort aan deze doelgroep. Een belangrijke vraag was dan ook: wat heeft dit ziekenhuis in de aanbieding dat andere niet hebben? Behalve zaken als een goede werksfeer of aandacht voor medewerkers, van die ‘selling points’ waarmee je in een campagne nergens komt? Want dat heeft iedereen. Zegt iedereen.

Het antwoord kwam uit de recente verbouwing van de OK-complexen van het ziekenhuis. State-of-the-art, de nieuwste technologie en alle aandacht voor ergonomie. Gekoppeld aan wat je zou kunnen noemen het verhaal van de organisatie, de ‘corporate story’. MCH beschikt over de grootste SEH van Nederland; jaarlijks komen tienduizenden mensen op die manier binnen. Je zou het een laagdrempelig ziekenhuis kunnen noemen. Het nieuwste van het nieuwste en laagdrempeligheid: dat werden de ingrediënten.

Rondleiding

Via de site kunnen geïnteresseerden op een flashy manier kennis maken met zowel de nieuwe OK’s, als met een aantal huidige medewerkers. En meer nog: ze kunnen contact leggen met die medewerkers en een afspraak maken voor een persoonlijke rondleiding. Zo zien ze niet alleen de nieuwe omgeving, maar maken ook kennis met die ‘toekomstige collega’s’ én de sfeer op de afdeling. En kunnen meteen beoordelen of dat ze aanspreekt.

De website wordt via een aantal middelen onder de aandacht gebracht: inserts en advertorials in doelgroepmedia, ondersteund met een Adwords-campagne. Verder kan iedereen via zijn of haar eigen netwerken de site promoten – vanzelfsprekend staan de sociale-mediabuttons er prominent op. Er kan worden doorgelinkt naar bij de actie aansluitende en opgefriste vacatureteksten. De huidige medewerkers worden daarnaast via een kleine referralcampagne gestimuleerd om óók in hun eigen netwerken rond te kijken.

Alles bij elkaar een voorbeeld van hoe met een beperkt budget, en een goede samenwerking tussen bureau, klant en verschillende leveranciers, een mooie actie kan worden opgezet. De interne reacties zijn enthousiast; de eerste aanvraag van een andere afdeling is al binnen.

Een gedachte over “Van theorie naar praktijk – Een ‘laagdrempelige’ actie”

  1. Ziet er niet alleen erg goed uit maar maakt inderdaad goed gebruik van de toegevoegde waarde van deze OK ten opzichte van de concurrenten op de arbeidsmarkt.

    Paar puntjes die ik zelf zou verbeteren zijn de button Ik wil solliciteren om naar de vacatures te gaan. Ik begrijp de gedachte achter de keuze voor deze tekst wel maar vraag me door de ogen van de medewerker af of men niet eerst zoekt naar een knop vacatures om vervolgens maar eens te kijken of het niet toevallig achter de betreffende knop zit.

    Daarnaast zijn de filmpjes bij de vacatures zelf nog wel erg statisch met een oubollige company profile en een medewerker die een ‘verhaal’ vertelt.

Reacties zijn gesloten.