4.0, 5.0 – Het einde van recruitment?

In een enorm verhaal op ere.net met als dreigende ondertitel ‘…and the Death of Recruitment Agencies!’ wordt de zoveelste toekomst van recruitment besproken. Of in die toekomst inderdaad alle recruitmentbureaus het loodje gaan leggen is afwachten, maar het artikel stipt een aantal interessante onderwerpen aan.

Nu heeft recruitment nog wel eens de neiging om zaken wat kort door de bocht voor te stellen en regelmatig voor de troepen uit te lopen. Bedrijven zijn bijvoorbeeld een stuk minder ver met sociale media dan hun werknemers, maar die werknemers stellen het niet per definitie op prijs om via deze kanalen voor een baan benaderd te worden. En ze worden bovendien door al die sociale media nog hevig van hun werk afgeleid ook. Maar dat wil niet zeggen dat we op z’n tijd niet visionair kunnen zijn, dus op naar Recruitment 4.0. Wat is het?


Het is logischerwijs de opvolger van Recruitment 1.0, 2.0 en 3.0, waarbij een verschuiving zichtbaar is van een focus op de actieve zoeker (1.0 en 2.0) die kranten en jobboard afschuimt en zich inschrijft bij recruitmentbureaus, naar de niet-actieve zoeker, het bouwen van communities en de doelstelling om ‘talent pipelines’ te creëren (3.0). 4.0 gaat vervolgens over “the value of those communities, both real and perceived”. Dat klinkt mooi. Maar wat zijn dan de kenmerken van Recruitment 4.0?

  • Recruitment verandert van een activiteit die geld kost, naar een activiteit die geld oplevert, omdat het is gebaseerd op waardecreatie en niet op kosten versus opbrengsten.
  • Het betekent het einde van de recruitmentbureaus: communities, gebaseerd op kwaliteit en een sterk employer brand, regelen de instroom, c.q. de verdeling van het werk zelf.
  • Jobboards gaan een zeer lastige tijd doormaken: “Why pay for a large job board in the active pool when we can reach passive candidates in a free community?” Ze kunnen zichzelf opnieuw uitvinden als vehikels voor externe referral.
  • Bedrijven recruteren “through the sky” met behulp van referrals en crowdsourcing. Via LinkedIn gebeurt dat nu al tot op zekere hoogte en de aandacht zal gaan verleggen naar de bredere netwerken.
  • Het ontstaan van exclusieve – betaalde – communities en betaalde mobiele toepassingen, gebaseerd op “a strong employment brand proposition, attracting and seducing those not familiar with your brand, and taking them on a journey to either apply to work for your company or be an active brand ambassador in your community”.
  • ‘Gamification’ als recruitmetstrategie: games hebben als kenmerk dat gebruikers hun vrienden er bij betrekken, dat ze ervoor zorgen dat gebruikers regelmatig terugkeren en nodigen uit tot competitie. Precies wat je wilt bij recruitment…
  • Bedrijven worden wereldwijd beoordeeld door ‘the crowd’: mensen hebben nu al de sterke neiging om meer te vertrouwen op ‘peer reviews’ dan op mooie verhalen. Bedrijven “will value that authenticity far more than traditional manufactured best-places-to-work lists”.

Recruitment 5.0

Het zijn spannende vergezichten, al zijn ze nog enige tijd weg. Gelukkig maar. Want er zijn meer dan genoeg organisaties die het al lastig genoeg vinden om de stap van 1.0 naar 2.0 te zetten en voor wie 3.0 nog een weinig ontgonnen gebied is. Wel een website, maar geen social-mediabuttons. Wel een twitteraccount, maar vooral ‘zenden’. Wel een Facebook-pagina, maar al twee maanden geen statusupdates meer. Er is voorlopig dus nog wel wat te doen en ik zal me dus maar niet wagen aan ideeën over Recruitment 5.0. Hoewel ik me best iets kan voorstellen bij een vorm van ‘werken’ waarbij er helemaal geen bedrijven of organisaties meer bestaan, maar waar iedereen geheel op eigen initiatief en volledig werkend in, c.q. vanuit één of meer gedeelten van de cloud bijdraagt aan een maatschappelijke doelstelling die hem of haar aanspreekt. Of ben ik nu bezig om zo met m’n hoofd in de wolken te geraken dat ik m’n voeten niet meer zie?

4 gedachten over “4.0, 5.0 – Het einde van recruitment?”

  1. Pfffff, dit is wel heel veel in een verhaal. Bureau’s, corporates, online, offline, jobboards etc etc. Absoluut waarheden, maar keuzes zouden ook handig zijn. Wat dacht je van een arbeidsmarkt die aan het veranderen is? Vast vs. tijdelijke dienstverbanden. Topomgeving dat Recruitment :-), nog lang niet klaar met leren en luisteren.

    1. Het is heul veul ja, en daarom is het oorspronkelijke artikel ook zo lang en is de bovenstaande samenvatting noodgedwongen erg compact. Maar ooit gaat het deze kant op, al zal het langer duren dan de auteur in zijn ongeduld denkt.
      Anderzijds is het ook de vraag welke – onverwachte – gevolgen de huidige crisisopleving gaat krijgen.

  2. Zeer herkenbaar artikel. Wat veel mensen binnen organisaties kortgeleden nog steeds als toekomst zagen wordt nu al door de realiteit ingehaald.De mate van succes zal ook afhangen of naast de organisatie ook de ‘mens’ binnen de organsiatie felxibel genoeg is om mee te bewegen.

  3. Mooi en vooral herkenbaar stuk, Annemarie!

    Wij als online recruitment specialisten merken dat het ‘online denken’ zich langzamerhand heeft verankerd binnen organisaties én recruitmentbureaus: ‘online’ vormt niet langer een sluitpost van marketing maar is een volwaardig onderdeel van de strategie.

    Door de steeds betere meetbaarheid van het resultaat van social media inspanningen zien we daarnaast het vertrouwen in social media als platform voor werving groeien. Wij ervaren bij onze klanten dat de drempel nu met name op het vlak van de creativiteit ligt: met name bij recruiters ontbreekt het vaak nog aan voorbeelden en ‘best practices’ van hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van social media.

Reacties zijn gesloten.