Hoe breng ik mijn referralprogramma om zeep?

Referral is weer helemaal in. Netwerken zijn – opnieuw – de grote belofte van de toekomst, binnen organisaties of via allerlei online initiatieven en initiatiefjes, al dan niet geslaagd. Als een hardnekkige aandoening plopt het om de paar jaar op, een soort Komeet van Halley, maar dan vaker dan één keer in de 76 jaar. En iedere keer worden we overspoeld met artikelen, tips, suggesties en methoden.

Massa’s goede raad dus, maar één ding zit er nooit bij. Eén ding wordt altijd over  het hoofd gezien. Wat moet je doen als je je referralprogramma zo snel mogelijk een fiasco wilt laten worden?

Wees gerust: er zijn veel goede manieren om zo’n programma te laten stuklopen en ze vallen uiteen in drie categorieën: het ontwerp, de organisatie en de benadering van de medewerkers. Om je programma faliekant te laten mislukken, moet het om te beginnen aan de volgende ontwerpvoorwaarden voldoen (de tips in het oorspronkelijke Engels):

  • An ERP that is slow to respond to referrals and questions
  • Delaying the reward/bonus payment for three to six months
  • Failing to periodically re-energize the ERP
  • Too many rules and restrictions

Met andere woorden: ga vooral aan de slag met een slecht overdacht referral-programma dat geen, of pas laat, ‘boter bij de vis’ geeft. Houd je niet in als het gaat om de – typisch Nederlandse – gewoonte om zaken volledig te willen reguleren. Zorg dus voor minstens twintig kantjes voorschriften en veel mitsen en maren en zorg vooral dat de medewerkers zich niet uitgedaagd of uitgenodigd voelen om een bijdrage te leveren.

Ondersteuning?

Vervolgens is mislukken min of meer gegarandeerd als je de volgende zaken in het oog houdt:

  • ERP applications are not given priority treatment in the recruiting process or ATS
  • No ATS marking of ERP applications so that you can track program effectiveness
  • Not tracking referral rates by manager

Gelukkig weten behoorlijk wat organisaties niet dat een goede ondersteuning met behulp van een systeem het proces inzichtelijk maakt en controleerbaar. Want waarom zou je willen weten of je het goed doet? Er is geen enkele reden om bij te houden wat je doet en wat het opbrengt.

Lastig vallen

Een derde reeks manieren om je referral-programma zo snel mogelijk de das om te doen, focust op het belangrijkste middel: de medewerkers. Hier bevinden zich dan ook de beste aanknopingspunten:

  • Referral spamming of employees with too many messages
  • Equal rewards for all jobs
  • No feedback on weak or bad referrals
  • Individual recruiters are allowed to “ignore” referrals
  • Not weighting referrals based on the referrer’s track record

Begin er dus mee om medewerkers zo vaak mogelijk lastig te vallen en als ze dan – murw gebeukt – uiteindelijk met een kandidaat aankomen, doe daar dan zo weinig mogelijk mee. Sterker nog, als ze met een net-niet-perfecte kandidaat aan komen zetten, lach ze dan hartelijk uit. En o ja, ‘een tientje voor een vriendje’, da’s meer dan genoeg. Het maakt niet uit wat voor vriendje dat is. En neem ze in geen geval serieus.

Radicaal

Als je referral-programma ondanks alle inspanningen toch succesvol dreigt te worden, grijp dan radicaal in. ‘ERP program manager turnover’, het vervangen van degene die zo hard z’n best aan het doen is om er wat van te maken, is een geheide manier om het programma definitief om zeep te helpen. En als zelfs dát niet werkt, is de laatste kans op misgaan deze: zorg er gewoon voor dat je geen leuke organisatie bent. Wees een control freak, stel belachelijke eisen, maak thuiswerken onmogelijk, hou complimenten voor je en geef geen cent uit aan ontwikkeling. Dan pak je het probleem bij de wortel aan.

Nota bene

Dit verhaal is gebaseerd op een artikelenreeks op ere.net. In aanvulling op de hierboven beschreven 14 manieren om het fout te laten gaan, vind je daar 70 manieren om van een referral-programma wél een succes te maken.