Is recruitment niet vernieuwend?

Op 15 september jl. vond de zesde eDay plaats, het landelijke evenement van Emerce over online business en marketing. Grote afwezige daarbij – volgens o.a. dit verslag op Emerce.nl zelf – was de recruitmentsector. Behalve LinkedIn die wat folders uitdeelde bij de deur, was er niemand uit deze hoek aanwezig.

“Is dit een teken van onkunde en niet meer in te lopen achterstand?”, vroeg de auteur zich af. Volgens deze persoon “staan de grote online recruitment spelers in Nederland nagenoeg stil”. Stil? Nou, dat is niet bepaald mijn indruk.

In mijn beleving is recruitment over het algemeen zeer bereid om allerlei nieuwe ontwikkelingen te bezien, c.q. er mee te experimenteren. We bedenken ons suf. Er zijn mensen in dit land die ‘lamme vingers’ krijgen van het schrijven over een flinke stroom online initiatieven. Maar zeer regelmatig lopen die initiatieven stuk en dat is niet zo gek. Al te vaak wordt bij recruitment de vergelijking gemaakt met ‘marketing en sales’ en worden toepassingen op dat soort processen gebaseerd. Ook bij Emerce zijn ze blijkbaar van mening dat recruitment gewoon een raar soort verkoop is. Maar recruitment – of grote broer arbeidsmarktcommunicatie – is dat maar zeer ten dele.

Emotioneel en persoonlijk

‘Mensen werven’ is iets heel anders dan ‘een televisie verkopen’. De aspecten die er bij komen kijken – van zowel de kant van de organisatie, als de kant van de sollicitant – zijn totaal anders dan bij de aanschaf van een product of het boeken van een vakantie. Het maakt die televisie niet uit aan wie hij verkocht wordt. Het maakt de sollicitant wél uit in welke organisatie hij of zij terecht komt. Veel online initiatieven bijten hun tanden kapot omdat ze zich niet realiseren dat ze te maken hebben met een praktijk die een stuk emotioneler en persoonlijker is dan de vraag of een retargeting-actie nu wel of niet meer ‘conversies’ heeft opgeleverd. De vraag van de markt zit ‘m niet in een applicatietje of techniekje en veel mislukt simpelweg omdat het slecht doordacht is, slecht uitgevoerd, zich richt op een te kleine niche of gewoonweg niet praktisch is.

Vol vuur

De echte vernieuwingen bij recruitment zitten – of zouden in elk geval moeten zitten – in verbetering van processen, meer klantgerichtheid, betere teksten, efficiënte ICT-ondersteuning, vergroting van kennis, noem maar op. En niet in nóg een leuk ‘dingetje’. Er zijn al veel te veel leuke ‘dingetjes’. De meeste organisaties zijn daar bovendien nog lang niet aan toe. Ik vind het juist een goed teken dat recruitment zich een beetje afzijdig houdt van al het hijgerige nieuwe marketing- en sales-gedoe en zich niet vol vuur op elk nieuw initiatief stort. Daar waar het belangrijk is – de plek waar mensen elkaar ontmoeten, met aandacht voor elkaar – daar is recruitment. De rest is irrelevant.