Vijf redenen om te kappen met…

Je komt ze overal tegen. De honderd beste adviezen voor… Vijf manieren om… 6 Ways Recruiters can… Vijf gouden tips… Zeven zwaarwegende argumenten voor… The Top 40 Problems with… Drie oplossingen voor… Tien tips en tricks om… Wie alle tips, trucs en adviezen die tegenwoordig op internet rondzwerven bij elkaar optelt, komt uit op meer oplossingen dan er problemen zijn.

Deels wordt dat natuurlijk veroorzaakt door het feit dat er veel oplossingen rondgaan voor ongeveer hetzelfde probleem. Dat is over het algemeen niet de oplossing waar de wereld met ingehouden adem op zit te wachten, namelijk: hoe breien we een eind aan de crisis? Maar iedereen die zit te wachten op het finale rijtje adviezen over ‘hoe sociale media in te zetten’, ‘medewerkers betrokken te houden’ of een ‘verpletterende website te bouwen’ – hij of zij wende zich tot Google en de antwoorden vliegen om je oren. En niet altijd met evenveel nut.

Sla de sites met ‘blogtips’ er voor de lol maar eens op na en je ziet: iedereen volgt hetzelfde advies op. Maak nieuwsgierig makende koppen, wek de indruk dat mensen er iets van kunnen leren en geef overzichtelijke rijtjes met ‘wat te doen’. Onder het motto ‘Practice what you preach’ maken dergelijke blogadviessites zich er zelf ook in hoge mate schuldig aan: 30+ tips for smashing headlines en alle 30+ tips netjes opgesomd, dat soort werk. Maar het gevolg is wel: het wordt een trucje.

Echt delen

Een trucje dat mij intussen een beetje de keel uit begint te hangen. Hierbij daarom – zondigend voor de laatste keer – vijf redenen waarom ik er niet meer zo goed tegenkan en evenzovele argumenten om op te houden met het (op deze manier) plaatsen van (dit soort) artikelen:

  • Veel van de ‘tips’ en ‘adviezen’ hebben de diepgang van een platbodem: “Als je besluit actief te worden op een sociaal netwerk, plaats dan regelmatig een post/bericht/update/etc.”. Dûh.
  • Vaak roepen de tips meer vragen op dan ze beantwoorden. De oorzaak: veel van dit soort artikelen hebben niet direct de functie van informeren, maar zijn vooral een verkooplokkertje. Wil je meer? Betalen maar.
  • Artikelen met triggerende titels die (daarom) snel worden aangeklikt zijn ongetwijfeld goed voor je SEO, je rankings of wat er vandaag de dag ook maar aan online begerenswaardigs is, maar als zo’n titel wordt gevolgd door informatie van matig niveau gaat het blijkbaar vooral om die SEO of rankings en heb ik de pest in dat ik daaraan heb meegewerkt zonder er iets behoorlijks voor terug te krijgen.
  • De goeden gaan op termijn onder de slechten lijden – als er te veel prut is, worden de parels onzichtbaar.
  • Het begint een tegengesteld effect te krijgen; na de zevenentwintigste post met ‘acht fouten die je niet moet maken’ heb ik juist sterk de neiging om alle acht fouten juist wel te gaan maken. En dat wil je als schrijver toch niet?!

Dus: hierbij een pleidooi voor inhoudelijk goede, écht delende teksten met titels die de lading dekken en hun belofte ook waar maken. Dan beloof ik dat ik het er nooit meer over zal hebben en degenen die zich er (tot op heden, hè) schuldig aan maken nog niet uit m’n feed zal gooien. Als dat iemand interesseert, tenminste.