Waarom je ‘iets moet’ met Pinterest

Pinterest is onder ons sinds 2008 en echt sinds 2010. En heeft in die luttele jaren een enorme groei doorgemaakt: van – Amerikaanse cijfers – een paar honderdduizend bezoekers in mei 2011 tot bijna 12 miljoen in januari 2012. En wat misschien nog wel veelzeggender is: Pinterest blijkt een traffic- en opbrengstgenerator van de eerste orde te zijn, zoals de infographic van deze zaterdag uitwijst:

  • Pinterest heeft Twitter gepasseerd als het gaat om het doorverwijzen naar andere sites.
  • Van alle aankopen die via sociale media tot stand komen, neemt Pinterest 40% voor rekening (tegen 60% door Facebook).
  • Per klik levert Pinterest meer op dan Twitter én Facebook.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Het zijn indrukwekkende getallen. En sinds het minder en minder een typisch ‘vrouwennetwerk’ wordt – het aantal mannen steeg in één maand van 20 naar 28% – wordt het voor employer branding en recruitment ook steeds interessanter. Veel bedrijven op Pinterest zijn retailers, voor hen is het vooral een machtig verlengstuk van de etalage. Maar er zijn ook een aantal mooie voorbeelden te vinden van organisaties die het netwerk voor branding inzetten: Interpolis zet foto’s van werkplekken neer. Het Amerikaanse bedrijf Fresh&Easy geeft tips over vragen die je kunt stellen bij het sollicitatiegesprek.

In Nederland zijn we nog niet massaal aan het ‘pinnen’, maar dit is wel een goed moment om het netwerk eens rustig uit te proberen. Wie dat wil, vindt hier een handige introductie.