Zomers leesvoer top drie

De afgelopen jaren heb ik hier regelmatig boeken besproken. Geen standaardboeken over personeelsbeleid, employer branding, communicatie, media of gedoe rond zoekmachines, maar eerder boeken over filosofie, cultuur, psychologie, strategie, verandering… Boeken die zich net (of ruim…) buiten het vakgebied bevinden, er tegenaan schurken of er mee te maken hebben. Wat ze gemeen hebben, is dat ik ze de moeite waard vind.

Voor wie nog op zoek is naar wat zomers leesvoer, presenteer ik hierbij mijn persoonlijke top drie. Gewoon in de koffer stoppen, downloaden op de e-reader of iPad en lekker lezen.

Op de derde plaats

Wat drijft ons. In dit boek werpt Giep Franzen licht op het verschijnsel ‘motivatie’: waarom doen mensen wat ze doen, hoe maken ze keuzes? En kun je die keuzes beïnvloeden? Wat uit het boek naar voren komt, is dat de keuze ergens voor – of het nu een televisie, een partner of een baan is – altijd een grotendeels onbewust, en voor slechts een klein deel bewust proces is, waarbij veel factoren een rol spelen. Personeelswervers zouden hier de treurige conclusie uit kunnen trekken dat het niet zoveel uitmaakt wat je doet. Met mooie campagnes en glanzende proposities win je de oorlog niet; die zijn immers vooral gebaseerd op rationele argumenten. Maar wat wel kan helpen, is kijken naar wat mensen in diepste wezen motiveert, wat hun waarden zijn en daarbij aansluiten.

Op de tweede plaats

The Shallows. Hierin onderzoekt Nicholas Carr wat er met onze breinen gebeurt in een wereld waar informatie onbeperkt voorhanden is en voortdurend om onze aandacht vraagt. Veel informatie gaat het ene oor in, het andere uit en wordt niet in de ‘diepere’ delen van het brein verwerkt. Daardoor gaat veel kwaliteit aan informatie verloren. Dit zou een argument kunnen om de overdaad van internet – inclusief alle sociale media – maar helemaal niet meer in te zetten voor recruitment. Wat geen optie is. Maar het is wél een optie om iets te veranderen in de wijze waarop informatie – bijvoorbeeld over vacatures – wordt aangeboden. Samen te vatten in: keep it simple.

En op één

Rework. In dit boek geven de auteurs Jason Fried en David Heinemeier Hansson een verfrissende kijk op de manier waarop we werken en ondernemen. Er staan veel goede lessen in. Een overmaat aan planning berooft je van je flexibiliteit. Lange uren maken komt de kwaliteit niet ten goede. Hou op met denken hoe iets kan zijn, doe het gewoon. Je krijgt meer spijt van ‘ja’ zeggen, dan van ‘nee’ zeggen. De meeste dingen waar je je zorgen over maakt, gebeuren nooit. Gedragscodes zijn institutioneel littekenweefsel. Het boek is eigenlijk één grote oproep om te focussen. Richt je aandacht op de dingen die constant zijn, die niet veranderen, waar het altijd om zal gaan: “The really important stuff doesn’t go away”. Hoe verleidelijk het ook is om achter iedere nieuwe ontwikkeling aan te lopen. Maar frivoliteiten moeten in dienst staan van het doel en geen doel op zichzelf worden.

En voor wie deze top drie nog niet voldoende vindt: there is more where this came from.