Een employer brand zijn is veel werk

Is de praktijk binnen je organisatie altijd in overeenstemming met je employer brand, je imago als werkgever? Dit vraagt Recruiter.com zich af en geeft eigenlijk ook al het antwoord: “It should not be taken for granted that your day to day business environment actually reflects your brand, as it may not”. De binnenkant is dus niet altijd gelijk aan de buitenkant.

En dat is jammer, want als het wél zo is, kun je daar veel profijt van hebben, vooral op de volgende vier punten: erkenning als aantrekkelijke werkgever, gemakkelijk(er) kandidaten aantrekken, minder verloop en lagere kosten voor recruitment. Klinkt als de hemel op aarde. Anderzijds: als imago en werkelijkheid niet in overeenstemming zijn, leidt dat tot teleurstelling, een slecht moreel en verhoogde uitstroom. Eerder de hel, dus.

Het probleem is: voor veel organisaties is het tegenwoordig ook een soort hel. Niet voor degenen die hun employer brand benaderen als een eendimensionaal ding, een communicatie-gimmick, en zo het totale beeld van zichzelf terugbrengen tot een statement en een payoff. Dat zijn platte denkers en die zijn sowieso niet aantrekkelijk.

Onzichtbaar

Maar veel van de ‘voordelen’ van een werkelijkheid die met het beeld overeenstemt, zijn voor veel werkgevers momenteel helemaal geen voordelen. Wat heb je aan minder verloop als je vooral mensen moet wegbezuinigen? Waarom zou je mensen willen aantrekken als er geen werk is? Hoezo, lagere kosten voor recruitment als je zucht onder een vacaturestop? Dergelijke organisaties zijn waarschijnlijk liever even onzichtbaar of zouden – gezien de verhoogde uitstroom – misschien zelfs wel een poosje volstrekt onaantrekkelijk willen zijn.

Natuurlijk is het voor bedrijven die het als gevolg van de crisis zwaar hebben, die de mogelijkheden tot deeltijd-WW of flexibele inzet wel zo’n beetje hebben uitgeput en die niet meer kunnen vragen om verdere offers, óók van belang hoe zij in de buitenwereld te boek staan. Maar in dat geval liever als werkgever die medewerkers met respect behandelt en het uiterste doet om hen intern of extern te ‘herplaatsen’, dan op basis van al dan niet fancy of overeenstemmende beeldvorming die er vooral toe leidt dat je mensen moet teleurstellen.

Of het nou goed gaat of slecht, een employer brand zijn is altijd een hoop werk.