Hoe solliciteren is veranderd

Tot het begin van de 19e eeuw was er geen sprake van ‘solliciteren’ in de vorm die we nu kennen, zegt onderstaande infographic. Het is een Amerikaans exemplaar en dat betekent in elk geval dat ze daar bijvoorbeeld geen ervaring hebben met de gilden, die in Nederland lange tijd hebben bijgedragen aan de werking van de arbeidsmarkt. Al was daar in beperkte mate sprake van echt solliciteren; als je een ‘onecht’ kind was, kon je ’t al vergeten… De meeste mensen gingen überhaupt gewoon doen wat hun vader ook deed of aan de slag in het familiebedrijf.

Maar op zeker moment was er sprake van het verschijnsel ‘baan’ – werk dat in loondienst voor een baas werd uitgevoerd. Ook de techniek schreed voort en al vraag ik me af hoeveel mensen er rond 1876 over een telefoon beschikten en het ding ook nog gebruikten om naar banen te informeren, de opkomst van media heeft een gigantische rol gespeeld.

Vaart

De echte vaart komt er halverwege de jaren tachtig in, met de uitvinding van de fax – kon je je sollicitatie nog ’s op het laatste nippertje versturen – en later e-mail. In 2000 heeft 50% van de mensen de beschikking over internet en solliciteren steeds meer mensen per mail. Tien jaar later zit 80% op internet en zijn de sociale netwerken doorgebroken. Organisaties beginnen er – met wisselend succes – gebruik van te maken. Het complete proces van recruitment krijgt daardoor steeds meer een persoonlijk karakter.

De trend voor 2012 is video. Volgens de infographic dan. Ik heb het nog steeds niet écht zien doorbreken.