And the winner is…

Metrics suck, kon je hier afgelopen week lezen. Analytics zijn rookgordijnen die afleiden van de werkelijkheid. Denk niet dat slimme algoritmen problemen kunnen oplossen. Meet, maar geniet met mate. Daar kwam de inhoud van de post van afgelopen donderdag ongeveer op neer.

Maar ja, niets menselijks is zelfs mij vreemd. Dus ga ik óók regelmatig naar mijn Google Analytics account, om te bezien of er nog wat bezoek is geweest. Op de site, of op het blog. Welke pagina’s wel, en welke totaal geen aanloop krijgen. Waarbij ik me opeens afvroeg welk bericht hier op wervingsvisies het afgelopen jaar – dat nog niet eens is afgelopen – het meest is gelezen.

Puur nieuwsgierigheid hè, dat begrijpen jullie vast wel. En het leidt deze zondag bovendien tot een extraatje. Want hierbij presenteer ik de wervingsvisies Top 5 van 2012.

Op de vijfde plaats: Het is een zooitje op de arbeidsmarkt (2012). Over allerlei tegenstrijdige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Hoge werkloosheid en schaarste tegelijk. En hoe je je ‘fair share’ kunt binnenhalen.

Op vier: Prinsessen en slavinnen (2010). Simpel: iedereen moet voor zichzelf zorgen, tenzij hij/zij dat niet kan door ziekte of ouderdom. Mannen én vrouwen. Dat is het betoog.

Derde is geworden: Zeven valkuilen van social media recruitment (2010). Over externe en interne valkuilen en welke fouten je na lezing in elk geval niet meer zult maken.

Runner up: Straks kan niemand meer een baan vinden (2012). Hoe triest het is dat je zo moeilijk aan een baan komt als je te oud, te jong, vrouw, allochtoon, ooit ontslagen of jobhopper bent.

En de winnaar is: Generatie X neemt de macht over (2011). Over nieuwe manieren van werken en welke generaties daar het best voor zijn toegerust.

Een nogal divers gebeuren, zo terugkijkend. Al vind ik het wel leuk om te zien dat er blijkbaar ‘golden oldies’ zijn.

Behalve ‘vakmatige’ verhalen, trakteer ik jullie zo nu en dan ook op reisverhalen, recepten of belevenissen uit huiselijke kring. Die kun je vinden in de rubrieken De wereld in – over het algemeen kom ik niet veel verder dan Frankrijk – en Huis en haard.