Vernieuwing komt niet van technologie

Voorspellen is een geliefde hobby van bloggers en andere schrijvers en ik kom nog dagelijks artikelen tegen over wat er in 2013 op recruitmentgebied allemaal aan heerlijks gaat gebeuren. Welke vernieuwingen ons allemaal te wachten staan. Nu is 2013 al bijna voor 1/12e voorbij, dus ik hoop dat we er binnenkort eens mee klaar zijn, maar dat terzijde.

Het valt me op dat het gros van die vernieuwingen wordt gezocht in technologie: nóg geavanceerder video; nóg efficiëntere people aggregators; wel of geen betaalde of ‘freemium’ vacaturebanken; apps binnen sociale netwerken. Vooral de marketingblogs – waar recruitment overduidelijk toch al geen ‘field of expertise’ is – grossieren er in, zoals in dit kritiekloze artikel over het zoveelste bizarre ‘werving- en selectiesysteem dat gebruik maakt van video’s’. Ik denk dat we hier met z’n allen een denkfout maken.

Je hoeft namelijk geen afgestudeerde veranderkundige te zijn om te weten dat de kans op succes van vernieuwingen vooral zit in de vraag of mensen er iets mee willen én kunnen. In een hilarisch, maar herkenbaar artikel somt The Recruiters Lounge tien miskleunen op van vacaturehouders – niet zo flatteus neergezet als ‘500 pound gorillas’ die getemd moeten worden. ‘Ouderwetse’ ideeën houden verandering tegen en ook de waan van de dag speelt een rol, maar het is vooral héél lastig om mensen iets te laten doen dat niet aansluit bij hun eigen praktijk, pas later voordeel gaat opleveren of dat slechts tot minimale ‘verbeteringen’ leidt. Het is kortom niet het introduceren van wéér een technologisch hoogstandje, maar het veranderen van gedrag dat van vernieuwingen vaak zo’n lange, vermoeiende en soms wanhopige aangelegenheid maakt.

Visie en strategie zijn nog maar het begin

Maar er zijn lichtpuntjes. Er zijn voorbeelden van organisaties die mensen de gelegenheid geven om niet alleen een visie en een strategie vorm te geven, maar ook de tijd ter beschikking stellen om de veranderingen stapje voor stapje door te voeren. Om de Raad van Bestuur, directeuren, managers, teamleiders én medewerkers te overtuigen. Om middelen te laten ontwikkelen. Zoals ik op dit moment van dichtbij zie gebeuren bij het UMC St Radboud, waar op een inspirerende manier heel, heel hard wordt gewerkt om de organisatie klaar te stomen om nu en straks schaarse doelgroepen te werven. En, nog beter, waar men ook niet te beroerd is om alle opgedane kennis te delen, via workshops of LinkedIn. Het is buffelen, maar het resultaat komt er.

Echte vernieuwing komt niet van technologie, maar van mensen met een goed idee die bovendien beschikken over het benodigde uithoudingsvermogen. Die niet opgeven. Een nieuw online systeempje bedenken voor ‘chats’ of het zoveelste profielengraasalgoritme uit de grond stampen is niet zo’n kunst en is hooguit een marginale ‘innovatie’. Maar degenen die weken, maanden, soms jaren sleuren aan bewustwording, ander gedrag, uiteindelijk de dingen voor elkaar krijgen en die werken vanuit een visie die ze óók nog willen delen – die verdienen ons echte respect.