HR heeft niets aan technologie, want gebruikers hebben er niets aan

HR profiteert op strategisch vlak niet van technologie. Dat lijkt de conclusie te zijn van een onderzoek naar het verband tussen HR-technologie en strategische meerwaarde. Tja. Dat HR en technologie niet altijd een gelukkig huwelijk hebben, is hier al vaker geconstateerd.

Het verbaasde me daarom ook totaal niet dat de “tool that automates the performance-review creation process while combining social recognition and feedback with actionable insights to help improve employee performance levels” – met de tegenstrijdige naam WorkSimple – onlangs het loodje legde. En de reden daarvoor gaat op voor meer HR-systemen.

Fistful Of Talent omschrijft het kort maar krachtig: “User Adoption is a bitch”. Het is namelijk een interessante vraag voor wie die toepassingen nou eigenlijk zijn. Het lijkt mooi dat je je prestaties kunt bijhouden in een of ander systeem, maar iedereen zal zich afvragen: wat doen ze daar dan mee? Wat zit er voor mij in? Wat heb ik er aan?

Administratieve ballast

Daar komt ook het ‘imago’ van HR om de hoek kijken. HR heeft verschillende taken, denk aan: advies, ondersteuning en beheer. Veel medewerkers associëren dergelijke afdelingen vooral met het laatste. Beheer ten behoeve van het soepel verlopen van de eigen processen. Als je als werknemer zelf van alles moet bijhouden, is dat zeker omdat HR dan minder hoeft bij te houden, is al snel een conclusie. Dat is administratieve ballast die afhoudt van het werk. En wie gaat nou het werk van een ander doen? Ja, doei.

Achterhaald

Terug naar de strategie. Ook daar dragen de HR-systemen blijkbaar niet in hoge mate aan bij. “Door gebruik te maken van HR-technologie komt de nadruk teveel te liggen op standaardisatie”, concludeert het in de inleiding genoemde onderzoek en daar zit meteen een deel van het probleem. Standaardisatie gaat uit van een relatief statische situatie, wat de tegenwoordige werkelijkheid al lang niet meer is. Daarom zijn ‘strategische instrumenten’ als personeelsprognoses vaak al achterhaald op het moment dat ze gepubliceerd worden. En op dat moment hebben niet alleen de medewerkers, maar ook de organisatie er niet veel (meer) aan.

Het is een uitdaging, HR ondersteunen met behulp van technologie die niet het gemak van een ander als doel heeft, of waarvoor de status quo het uitgangspunt is, maar de mogelijkheid om snel op nieuwe situaties in te spelen en daar voor alle partijen profijt uit te halen. Anderzijds: ontwikkelingen gaan wel snel, maar lang niet altijd zó snel. En systeemloos nadenken kan altijd.