Mobiel recruitment – doe het wel goed, a.u.b.

Als er één ding in ons vakgebied is dat in 2013 op een ongelooflijke manier de aandacht zal gaan trekken, is dat mobiel recruitment. Hotter than hot. En tot op zekere hoogte is dat terecht. Volgens het CBS gebruikt 96% van de Nederlanders – behalve degenen die écht te jong of te oud zijn – internet en 60% daarvan heeft dat in 2012 gedaan met behulp van mobiele apparatuur (in de leeftijdsgroep van 12 tot 25 jaar is dat 86%). Ook het zoeken naar banen en informatie over werkgevers gebeurt meer en meer mobiel.

mobiel recruitment

Geen wonder dus dat organisaties zich het hoofd breken over de vraag hoe zij deze mobiele sollicitant tegemoet kunnen treden. De aandacht gaat daarbij veelal uit naar mobiele sites of apps. Anderen nemen ook print nog in hun mix mee. Maar hoewel experimenteren een uitstekende manier om iets te leren, levert het blijkbaar wel de nodige uitdagingen op en soms gaat het met horten en stoten.

Zo zag ik afgelopen weekend de volgende advertentie van de Hogeschool Windesheim. Mijn eerste reactie was: néé! Daar heb je dat woord weer! Ambitie. Gelukkig zag ik ook dat het begrip direct werd uitgelegd, al vond ik die uitleg nogal, eh, ambitieus en abstract geformuleerd, zeker na al het zeer concrete gedoe bij deze hogeschool, met tentamenfraude en verduisterende directeuren. Verder staat de tekst naar mijn smaak iets te veel vol met obligate termen als ‘innovatie’, ‘verbinding’ en ‘kwaliteit’. Maar ik kan er waardering voor opbrengen dat de organisatie de blik naar voren richt – met als laatste zeurpunt dat ze daarbij iets meer van-buiten-naar-binnen moeten kijken, in plaats van andersom.

Dat zag ik allemaal. Maar ik zag nóg iets. Een QR-code! In mobiel recruitment is dat – in mijn opinie onterecht – een ondergeschoven kindje aan het worden, het wordt een beetje weggedrukt in het geweld van responsief design en de jacht op native apps. De mogelijkheden ervan zijn nog lang niet uitgeput. Maar goed, de code in deze advertentie dus. Het duurde even, maar uiteindelijk had ik mijn nieuwe telefoon zo ver dat hij ‘m ging scannen. En ook de browser ging keurig naar de pagina op de website waar de vacature zich bevond (dat maak je ook wel eens anders mee). Die pagina zag er zo uit:

En dat is dan weer jammer. En niet nodig, want hoewel het misschien nog valt in de categorie early adaption, zijn er tegenwoordig meer dan voldoende mogelijkheden om een CMS het achterliggende device te laten bepalen en vervolgens een keuze te maken voor een daarbij passende presentatie van de inhoud. Zelfs als dat op zo’n relatief klein platform is als – in dit geval – Windows Phone.

Het is mooi en vooruitstrevend om moderne technologie in te zetten. Het is leuk om van bepaalde mogelijkheden gebruik te maken. Maar het vraagt ook om aandacht voor en overzicht over het geheel. Geen techniek om de techniek, maar omdat het bijdraagt aan je doelen en je strategie. Eerlijk gezegd denk ik dat dat in 2013 de grootste uitdaging wordt.