Wat mensen doen met mobiel recruitment

Hotter than hot: mobiel recruitment. Iedereen aan de mobiele site of apps! Lang leve responsive design! Of niet? Misschien niet per se: een goed advies is: bekijk eerst eens wat je doelgroep is en wat ze precies doen op die mobiele apparaatjes van ze. De infographic van deze zaterdag doet daarvoor een voorzet.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

En het eerste dat blijkt: 90% van de recruitmentsites was in 2011 niet mobiel toegankelijk. Dat percentage zal in 2012 wel wat lager liggen, maar vast nog niet onder de 50%… En hoewel het nog niet zo ver is, is al te lang wachten misschien niet slim: Nielsen voorspelt dat er in 2020 50 miljard ‘connected devices’ zijn; dat zijn er heel veel en zelfs als maar 10% dat dingetje gebruikt om zich te oriënteren op een baan of werkgever, dan kan de recruitmentwereld z’n borst nat maken voor 50 miljoen mobiele bezoeken.

Services

Maar wat doen mensen nou precies, als het gaat om mobiel recruitment? De top 5:

  • Banen zoeken
  • Job alerts ontvangen (via sms of e-mail)
  • Bijhouden hoe het met hun sollicitatie staat
  • Opzoeken wanneer er evenementen zijn
  • Lezen over het sollicitatieproces

Nu hoop ik niet dat ze dat laatste pas doen als ze op weg zijn naar het sollicitatiegesprek, maar het lijken me services die – zeker als je een ATS gebruikt – simpel te verlenen zijn.

Kool

En welke branches zouden speciaal haast moeten gaan maken? De branches waarin het meest gebruik wordt gemaakt van mobiel recruitment, zijn:

  • Retail
  • Zorg
  • Productie/industrie
  • Farmacie/biotech
  • Financiële dienstverlening

En het groeit als kool. Het lijkt erop alsof mobiel eindelijk de swing heeft gekregen die ik het een jaar geleden nog niet wilde geven. Grappig om te zien hoe hard het dan toch nog kan gaan.