Een opvallende recruitmentsite: visueel hoogstandje of gewoon goede service?

Er wordt veel, veel geschreven over recruitmentsites. Wat moeten ze doen? Wanneer zijn ze ‘goed’? Wat voor keuzes moet je maken? Ga je voor standaard of maatwerk? Moeten we er nog iets met sociale media? Vragen zat. En er zijn vele plaatsen waar antwoorden gegeven worden.

Goede recruitmentsite

Eén ding staat als een paal boven water: je recruitmentsite is je visitekaartje. Nog wel, in elk geval. En zo’n visitekaartje mag best een beetje opvallen. Dat mensen zeggen: “Goh, gaaf”. Maar wat is opvallen precies en hoe doe je dat?

Een site kan op verschillende manieren opvallen, waarbij de twee voornaamste zijn: door de vorm of door de inhoud. Wat het eerste betreft, hoe een website eruit ziet lijkt erg afhankelijk te zijn van trends. Door de opkomst van tablets – met het bijbehorende geswipe – zijn ‘single’ of ‘one page’ websites, met alle content onder elkaar, momenteel ‘hip’. Dat dat ten koste kan gaan van het navigatiegemak, de user experience en – last but not least – de vindbaarheid, lijkt sommige organisaties niet te deren. Andere sites maken zo enthousiast gebruik van ‘moderne’ elementen zoals tegels, dat het na drie keer ‘flippen’ nogal vervelend wordt. En weer andere sites willen zoveel informatie geven, dat ze visueel compleet zijn volgepropt, waardoor het er ook niet meer uitziet.

Form follows function

Een trendy of bijzonder design valt dus op, maar je neemt er een risico mee. Behalve dat het bijzondere er na een paar keer wel af is, lijkt de vraag wat de doelgroep op een site zoekt niet altijd een rol te spelen. Uit onderzoek blijkt klip en klaar wat de jongste generatie op prijs stelt; die geeft de voorkeur aan een duidelijke functionaliteit. Context is the next big thing, zegt dit artikel op Frankwatching over de toekomst van sociale netwerken en wat voor netwerken opgaat, gaat ook op voor websites. Er moet wat te ‘halen’ zijn. En liefst een beetje relevant. Geen site om de site. Onder het oude, maar nog steeds opgaande adagium ‘Vorm volgt functie’ moet je eerste vraag niet zijn: hoe kan het er zo kek mogelijk uitzien, maar: hoe kan ik mijn bezoekers zo goed mogelijk van dienst zijn? Een al te flitsend ontwerp schiet dan al snel z’n doel voorbij.

Dienstverlening

Opvallen kan ook door het bieden van een goede, verrassende service en informatievoorziening. Zeker als je gebruik maakt van een ATS; dan beschik je over een berg data die je met weinig moeite kunt inzetten voor persoonlijke dienstverlening. Geef een sollicitant een ‘eigen’ pagina met relevante informatie, zoals de stand van zaken. Geef suggesties voor kleding bij het bedrijf – en dus voor het sollicitatiegesprek – gebaseerd op geslacht of leeftijd van de sollicitant (vrouw en boven de 40: rok minstens op de knie; man en onder de 30 let erop dat je sokken lang genoeg zijn, dat soort werk).

Wie een beetje creatief nadenkt, komt op tientallen mogelijkheden die niets met flashy ontwerpen te maken hebben, maar wel tot het gewenste ‘Goh, gaaf’ leiden, gewoon omdat je je hebt verdiept in de vraag wat je bezoeker nou precies nodig heeft. En duur hoeft dat in deze crisistijden óók niet te zijn.