Sociale media nog steeds klein

Waar blijven de sociale media in recruitment? Nou, nog nergens

“Social media as a whole has been embraced by the recruiting industry in a way that’s entirely out of proportion to what it gives back”, citeerde ik bijna een jaar geleden een artikel over het gebruik van sociale media in recruitment. Het schoot toen dus nog niet op. Nu wordt – bijna een jaar later – zelfs geconstateerd dat de rol van sociale media bij het binnenhalen van nieuwe medewerkers, in 2011 nog goed voor 3,5% van de resultaten, in 2012 terugliep tot 2,9%.

Sociale media nog steeds klein

De eigen recruitmentsite maakt een grote sprong en is één van de weinige bronnen die nog in de lift zit. Tussen de olifanten van referrals, werkenbijsites en vacaturesites – die de bulk leveren van nieuwe medewerkers – vormen sociale media nog altijd maar een heel klein muisje. Hoe zit dat?

Eerst maar het hele rijtje, zoals dat op ERE.net verscheen, naar aanleiding van onderzoek door Career Xroads in februari 2013. En hoewel er een en ander valt af te dingen aan de de representativiteit ervan, is er duidelijk een trend zichtbaar: alle bronnen liepen terug. Behalve dus de eigen recruitmentsite en – minder spectaculair – externe partijen.

Wervingsbronnen in 2012 (Career Xroads via ERE.net)

Gezien de situatie op de arbeidsmarkt is dat niet erg verwonderlijk. Voor elke vacature zijn soms tientallen, honderden gegadigden en er hoeft niet zo uitgebreid gepubliceerd te worden om hen te bereiken – zoeken hebben al die werklozen intussen wel geleerd. Zet een vacature een paar dagen op je site en de sollicitanten stromen binnen. Ook de eigen medewerkers hebben genoeg aanbod in hun netwerk. Voor de écht lastige vacatures – schaars, of moeilijk los te weken bij de huidige werkgever – worden gespecialiseerde partijen ingeschakeld. De combinatie werkt uitstekend en die sociale media? Die doen gewoon niet echt mee, ook niet als je bedenkt dat er door het gebruik van LinkedIn wel een overlap zal zijn tussen ‘Direct Source’ en ‘Social Media’. Zelfs de combinatie is niet voldoende voor de top-3.

Nederland vs. Amerika

Het onderzoek is gebaseerd op de Amerikaanse situatie. Maar als we kijken naar onderzoek door Panteia voor het UWV, zijn er wel parallellen zichtbaar: de Nederlandse vacatures worden vooral vervuld via de eigen website en daarnaast via advertenties, relaties en jobboards. Ook hier dus nog niet bepaald de hoofdrol voor sociale media.

Het kan zijn dat de economie ooit weer gaat aantrekken. Het kan zijn dat door de vergrijzing de vraag naar medewerkers uiteindelijk groter gaat zijn dan het aanbod. Het kan zijn dat dan alle kanalen moeten worden ingezet, inclusief sociale media. En sommige organisaties zijn zo slim om daar nu vast in te investeren. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het allemaal nog wel even gaat duren. En dat het op dit moment vooral loont om je recruitmentsite op orde te hebben. Daar kun je – onder welke omstandigheden dan ook – altijd op terugvallen.

4 gedachten over “Waar blijven de sociale media in recruitment? Nou, nog nergens”

  1. Niet alleen is de volledigheid van de data van CareerXroads lachwekkend slecht, de kwaliteit van de achterliggende brondata van hun vriendjes is ook discutabel. Twee niveaus van onbetrouwbaarheid en je gaat er wat over een trend zeggen? Erg, erg gevaarlijk.

    1. Als dit de enige bron zou zijn, ja. Maar ik zie het op meer plaatsen én bij klanten. In die zin was het onderzoek meer een kapstok om een trend aan op te hangen dan het klakkeloos overnemen van de resultaten.

  2. Helemaal eens met je conclusie dat het zaak is om je recruitment site op orde te hebben, maar een van de argumenten daarvoor is mijns inziens juist de opkomst van social media en de versnippering van de plaatsen waar je kandidaten rondhangen. ‘Werkenbij’ sites zorgen voor een solide eindstation vanuit al die bronnen. Dat ze steeds meer hires opleveren zegt niets over de oorspronkelijke bron van die bezoekers. Een fractie zal direct zijn (en dat alleen bij heel bekende bedrijven), de rest komt nog altijd via job boards, Google, en in kleine maar ongetwijfeld toenemende mate, social media.

Reacties zijn gesloten.