Wat niet in een cv staat

Werkgevers besteden gemiddeld zes seconden aan het screenen van een cv en selecteren vervolgens vooral op formele eisen, kon je hier onlangs lezen. In zes seconden kun je ook niet zoveel meer dan dat: opleiding: check; ervaring: check; en – wat niet mag, maar natuurlijk toch gebeurt – leeftijd: check. Sommigen maken zich druk dat er op deze manier informatie over een kandidaat wordt gemist. Dat is waar, maar veel – relevante – informatie staat ook bij close reading niet duidelijk in het cv. Zegt de infographic van deze zaterdag.

cv

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Wat je vooral niet leert uit het gemiddelde cv is: wat is dit voor iemand? Wat voor persoon gaat er schuil achter het stukje papier of profiel? Hoe houdt iemand zich in onverwachte situaties? Ziet iemand er wel of geen been in om onder werktijd privémail af te handelen of reisjes te boeken? Is iemand een beetje positief ingesteld of een kniesoor? En de infographic onderscheidt er nog vijf.

Woest kijken

Allemaal dingen die je best zou willen weten vóórdat je iemand aanneemt. Onder andere daarom zien we tegenwoordig een aantal buitenissige selectiemanieren. Om maar iets te noemen: solliciteren bij een paard. Idioot! Zat mensen zijn als de dood voor paarden: ze zijn groot, kunnen erg woest kijken en je moet maar net weten hoe je zo’n beest benadert. Of doen alsof je aan The Voice of Holland meedoet. Zielig! Hoe graag je ook wilt weten wat voor niet in taal te vatten eigenschappen een sollicitant heeft, dit lijken me bizarre praktijken en ik hoop dat ze snel verdwijnen. De vorm wint het volledig van de functie en áls er überhaupt al een eigenschap mee wordt gemeten, heb ik grote vraagtekens bij de validiteit ervan. Het is de omgekeerde wereld van nog geen 15 jaar geleden, toen sollicitanten schaars waren en werkgevers zich in vele bochten wrongen. Dat vonden we toen óók een foute situatie (en het heeft de nodige mismatches opgeleverd).

“A person is more than their resume”, zegt de infographic – terecht. En iedereen heeft daar een verantwoordelijkheid in. Sollicitanten die duidelijk moeten maken dat ze meer zijn dan een verzameling opleidingen en ervaringen. Aan werkgevers en recruiters de taak om goed, c.q. beter op te letten. Achter de dingen te kijken. Dat kost ze geen zes, maar misschien twintig, veertig of zestig seconden. Maar als we dat al niet willen investeren…