De zeven eigenschappen van een slechte manager

We kennen allemaal de bestseller van wijlen Stephen Covey: de ‘Seven Habits of Highly Effective People’. Zeven eigenschappen – van pro-actief tot synergetisch – die ten grondslag liggen aan het succes van bepaalde mensen. Zeven is blijkbaar een magisch getal; naast deze zeven kenmerken kennen we bijvoorbeeld ook de Zeven Hoofdzonden – waarbij Hoogmoed de hoofd-hoofdzonde, de moeder aller zonden lijkt te zijn (en al een jaar of wat aanleiding voor een flinke economische crisis). Ook de infographic van vandaag hanteert het getal zeven: welke zeven eigenschappen zien we bij slechte managers? Dat ze een ramp zijn, kon je hier vorige maand al lezen. Mensen worden er ongelukkig van en het kost nog een hoop geld ook. Maar wat maakt een manager nou slecht?

De zeven eigenschappen van een slechte manager

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Het komt erop neer dat de aller-, allerslechtste manager een betweterige, disloyale, bemoeizuchtige en ongeduldige jerk is, die zijn of haar medewerkers in het openbaar afvalt en zich nooit aan afspraken houdt.

Mutsig

Gelukkig zullen er niet veel zijn die al deze eigenschappen in zich verenigen; dat zou wel erg triest zijn. Maar geen enkele leidinggevende ontkomt eraan om op z’n minst één of meer trekjes bij zichzelf te herkennen. Al is het maar om iedereen wel eens onder druk wordt gezet en vervolgens anderen onder druk moet zetten om doelen te behalen of problemen op te lossen. Ik beken: ik heb ook wel eens gedacht dat ik het beter wist dan de medewerker die ik juist had aangenomen om het beter te weten dan ik en ik heb ook heus m’n verhaal wel eens doorgedramd. En kom op: moet kunnen. Soms. Maar één ding is wat mij betreft de hoofd-foute eigenschap van een slechte manager: het niet geven van positieve feedback. Dat klinkt misschien mutsig, maar niets maakt mensen blijer dan een compliment op z’n tijd. En hoeveel moeite kost het nou?