Hoe infographics het internet laten exploderen

Infographics hebben zich de afgelopen jaren als een soort muizenplaag razendsnel over het internet weten te verspreiden. Veel mensen vinden die dingen leuk. Anderen vinden het een kleutermanier om informatie over te dragen. Tot deze laatste categorie lijken de makers van de infographic van deze zaterdag te behoren. Ze lepelen wat verontrustende ‘data’ op. Het maken van dit soort afbeeldingen neemt met 1% per dag toe. Als ze allemaal tegelijk worden gedelete, ontstaat er een explosie. Gevolg: infographics gaan de apocalyps veroorzaken.

Hoe infographics het internet laten exploderen

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Ik denk dat het met het einde der tijden nog wel meevalt. Maar het is triest om te lezen dat 62% van de lezers van infographics er niet in weet te slagen om informatie op een andere manier te snappen dan met behulp van plaatjes en grote letters. En dat 23% van alle infographics jonge hondjes laat janken. En bovendien: dat 96% van de informatie in infographics onjuist is (de overige 2% is niet van belang).

Dommer

Sinds 1 oktober 2011 doe ik mee aan de geschiedvervalsing door elke zaterdag klokslag 12 uur zo’n ding te publiceren. Ik weet niet of ik er nog wel mee door moet gaan. Zeker niet sinds ik heb geleerd dat degenen die de bovenstaande infographic van boven naar beneden hebben gelezen, in de tussentijd 12% dommer zijn geworden. Want als dat zo is, geldt het misschien ook wel voor andere exemplaren. Of misschien is dat óók niet waar of valt het in de 2% ‘niet van belang’. Maar ik wil het niet op m’n geweten hebben. Ik stop er mee.

Niet alleen om de hierboven genoemde reden, overigens. Het valt me al weken niet (meer) mee om echte goeie te vinden (die niet ook al op allerlei andere plaatsen kunnen worden aangetroffen) en ik wil het niveau hier toch een beetje bewaken. Ze worden niet zo heel goed gelezen. Ze beginnen me een beetje te vervelen. En het kost een hoop tijd, tijd die ik niet altijd heb, bijvoorbeeld omdat ik tegenwoordig elke week ook een bijdrage mag leveren op RecruitmentMatters – waar vooral het reageren op reacties best veel tijd kost. Wat een kletskousen daar.

Ik heb dus besloten dat het klaar is. Bijna, tenminste. Er komt er nog één, volgende week. Over stress. En daarna wordt het hier op zaterdag stil.

P.S. Ik heb er nog een paar liggen. Over Big Data, contentmarketing, het verschil tussen mannen en vrouwen en over engagement. En nog eentje over de Angry Birds. Wie ze hebben wil, mag ze komen halen.