Brand bouwen

Hoe je een consistent online merk kunt bouwen

Afgelopen donderdag kon je hier lezen over ‘schizofrene’ of inconsistente brands. Hoe het ene gezicht van het merk kan afwijken van het andere. Hoe gedrag soms kan afwijken van gepredikte uitgangspunten. En dat ik dat niet gewenst vind… Maar ga er maar eens aan staan: het valt om de drommel niet mee om zo’n eenduidig gezicht te laten zien. En het is helemaal een hachelijke onderneming als je kijkt naar alle online ontwikkelingen van de laatste jaren. Hoe moet je dat aanpakken?

Merk bouwen

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Daarover gaat de infographic van vandaag, die – in een zeer aardige vormgeving – de route uitstippelt naar consistente, online branding. Deze route kent tien tussenstops:

  • Ken je publiek
  • Stem je boodschap op hen af
  • Zorg voor consistentie
  • Hou het ontwerp gelijk op elk platform
  • Maak het mensen makkelijk
  • Heb geduld
  • Doe mee aan de conversatie
  • Meet de resultaten
  • Verfijn je aanpak
  • Doe dit continu

Persoonlijk denk ik dat de meeste organisaties de meeste moeite zullen hebben met punt 6… Geduld is echter een schone zaak. En laten we wel zijn: het is wel leuk om ermee bezig te zijn.