De verhouding tussen stress en productiviteit

Een gemiddelde werkdag bestaat uit een afwisseling van stress en productiviteit, lijkt de infographic van deze zaterdag te zeggen. In een soms gezamenlijk opgaand, en soms tegenstrijdig optreden. Waar een midmorning top in productie – in gang gezet door het knagende gevoel dat je eigenlijk nog niks gedaan hebt – in een mum van tijd kan omslaan in een piek van stress, bij de realisatie dat je bijna je lunch vergeten bent. Waarna een diep gevoel van welbehagen wordt gevolgd door het schuldgevoel dat je twee uur later nóg naar YouTubefilmpjes zit te kijken.

De verhouding tussen stress en productiviteit

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Ergens tussen drie en vier krijg je een briljant idee: het is tijd voor een brainstorm. Productiviteit knalt omhoog! Maar amper een uur later is het besef daar: het gaat niks meer worden vandaag. Je geeft toe, en maakt meteen een goed voornemen: morgen gaat het beter. Wat waarschijnlijk niet het geval is, want alleen al 14 keer op een dag je mail checken lijkt mij een recept voor continue stress.

Lifehacking

Maar we kunnen er grapjes over maken, dat doet niet af aan het feit dat meer mensen dan voorheen zich gespannen voelen. Het zijn onzekere tijden en dat heeft z’n weerslag op de productiviteit. Al was het alleen maar omdat mensen stug doorgaan en zich niet ziek willen melden. Maar ook als dat niet aan de hand is, zou je nog zware stress krijgen van alle productiviteitsverhogende methodieken die ons tegenwoordig worden aangereikt, van Lifehacking en trainingen om je inbox sneller leeg, c.q. niet zo vol te krijgen tot blogs die wel acht, tien of zelfs twaalf manieren weten om ons nóg harder te laten werken.

De laatste

Ik ga juist minder hard werken, al moet ik nog zien wat dat met m’n stressniveaus doet. Maar dit was in elk geval de laatste infographic op wervingsvisies. Tenminste, de laatste in de vaste zaterdagrubriek; misschien kom ik er zo nu en dan nog eentje tegen die ik nog wel wil delen. Maar je hoeft infographics in het algemeen niet te missen: zoals ik vorige week al zei, die dingen hebben zich als een muizenplaag over het internet verspreid, je loopt er altijd wel één tegen het lijf. Vooral Pinterest staat stampvol.

En o ja, de exemplaren over Big Data, contentmarketing, het verschil tussen mannen en vrouwen en over engagement liggen hier nog steeds. Iemand belangstelling?