Het maken van een recruitmentsite – Content

In de reeks Het maken van een recruitmentsite gaat het in dit deel over content. Want de functionele en technische opzet zijn dan wel zeer belangrijk, daarna komt de vraag: wat gaan we allemaal vertellen? Hoe ziet de site er inhoudelijk uit, met alle keuzes die gemaakt zijn op het gebied van employer branding, werkgeverspositionering, doelgroepproposities? Hoe gaan we allerlei nuttige en zinvolle informatie geven, plus – ze worden nog wel eens een beetje vergeten – de vacatures laten zien?

Recruitmentsite content

“Content is king”, wordt wel gezegd en er wordt veel geschreven over contentmarketing. Maar het is niet voor niets dat dit deel ná het designdeel komt: pas als je de functionaliteiten en de interactie goed in kaart hebt, kun je gaan bedenken welke content daar het beste aan bijdraagt. Welke rol spelen sociale media? Willen we rechtstreeks contact mogelijk maken of juist niet? Het is kortom verstandig om over een goede contentstrategie voor je recruitmentsite na te denken. Er is al zoveel troep op de wereld.

Op een recruitmentsite tref je verschillende soorten content aan: dat zijn ten eerste informatie over de organisatie, de geschiedenis, het werk, doelen, visie indien aanwezig en overige zakelijke informatie, zoals arbeidsvoorwaarden, opleidingsmogelijkheden e.d. Vanzelfsprekend staan er vacatures op. Daarnaast kan er een waaier aan statische en dynamische informatie aanwezig zijn: testimonials, nieuwsberichten, testjes, films, sociale media – in de vorm van streams of widgets en nog veel meer. Alles wat meer kan vertellen over de organisatie en het werk kan interessante content zijn. Het draagt allemaal bij aan een ‘rijke’ gebruikerservaring.

Het leuk en aantrekkelijk houden van de content kan echter een opgave zijn. Hoe blijft het interessant, actueel en levendig, zodat mensen niet één keer komen en daarna nooit meer? Je wilt immers graag dat bezoekers de tijd nemen – vaker dan eens – om zich in je organisatie te verdiepen en zo een goed beeld te krijgen. Maar dat wil je waarschijnlijk ook op zo’n manier dat het je niet onaanvaardbaar veel tijd kost. De vraag is dus: waar haal je het vandaan?

Eigen content

Eigen content maak en publiceer je zelf. Het mooiste is als verschillende afdelingen of medewerkers daaraan bijdragen, want het zichtbaar maken van de veelzijdigheid draagt bij aan je ‘employer story’, het verhaal dat rechtstreeks uit de organisatie zelf komt. Dat kun je een beetje praktisch houden door reeds bestaande informatie binnen de organisatie als content te benutten (een persbericht ook als nieuws op de recruitmentsite, een interne bedrijfsfilm of een vacaturefilmpje deel laten uitmaken van een corporate film).

Recyclen

Maar de content hoeft niet altijd over jezelf te gaan of van je eigen organisatie afkomstig te zijn. Overal op internet valt content te vinden die gebruikt kan worden voor de recruitmentsite. Het is daarbij vooral belangrijk om te weten wat voor soort informatie je doelgroep aantrekkelijk zal vinden – maar als het goed is heb je dat al lang uitgezocht. Waarom zou je op een doelgroeppagina niet verwijzen naar berichten van anderen, in nieuws of blogs? Het klinkt misschien als flauw recyclen, maar ook je doelgroep kan niet alles bijhouden.

SEO proof

Een belangrijk punt bij het produceren van content is de vraag of zoekmachines op je site de relevante informatie vinden. Behalve dat je zorgt voor een goede, platte sitestructuur en een sitemap, moet je ook zorgen voor een goede kwaliteit van de teksten. Dat betekent bijvoorbeeld:

  • Gebruik maken van afgestemde teksten en de juiste trefwoorden: bedenk wat voor tekst je doelgroep graag leest en welke woorden ze gebruiken om naar informatie te zoeken.
  • Een goede opzet van de tekst: het belangrijkste vooraan, duidelijke opsommingen, geen ellenlange zinnen.
  • Gebruik van tussenkoppen en titels: zowel menselijke lezers als zoekmachines vinden makkelijker hun weg in een goed gestructureerde tekst.
  • Gebruik maken van beschrijvende hyperlinks.

Er staan erg veel tips op internet over dit onderwerp, maar veel ervan leiden – als je ze allemaal slaafs opvolgt – tot eenvormige en kinderachtige teksten. Vind ergens de gulden middenweg; je mag best wat verwachten van je lezers.

Kwaliteit van vacatureteksten

Een recruitmentsite is gemaakt om mensen enthousiast te krijgen voor een organisatie. Het is onthutsend hoe vaak het positieve effect weer teniet wordt gedaan door slechte vacatureteksten. Terwijl het niet heel moeilijk is om een goede, informatieve vacaturetekst te maken:

  • maak duidelijke keuzes
  • spreek mensen rechtstreeks aan
  • laat de sollicitant in zijn/haar waarde
  • maak de functie aantrekkelijk door vooral doelen te noemen
  • pas je tekst en formuleringen aan aan de doelgroep

Daarbij kun je gebruik maken van doelgroepinformatie. Wat vindt je doelgroep van belang? Hoe zoeken ze? Welke woorden gebruik je wel of niet? Je daarin verdiepen en de informatie toepassen, betekent dat je al de helft gewonnen hebt.

En opnieuw: kernwaarden

Bij het bedenken van de content van een recruitmentsite, spelen de kernwaarden weer een leidende rol. In wát je vertelt en ook in de manier waarop je het vertelt. Je werkgeverspositionering kan je op het juiste spoor zetten van de verhalen of bij de testimonials. Maar op basis van de kernwaarden maak je de uiteindelijke keuzes. Past dit wel of niet? Hoort dit bij ons of niet? Samen met techniek en design vormt de content één van de drie poten waarop het succes van je recruitmentsite rust.