Recruitmentsite sollicitatieproces

Het maken van een recruitmentsite – Design

In de reeks Het maken van een recruitmentsite gaat het in dit deel over design: “Hoe ziet het eruit”. Dat lijkt een simpele kwestie, maar dat is het niet. Hoe een site is ontworpen kan grote gevolgen hebben. Om te beginnen voor de algehele ‘boodschap’ die hij uitstraalt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de recruitmentsite van twee vergelijkbare organisaties die allebei een eigen verhaal vertellen. Ze zien er totaal verschillend uit.

Recruitmentsite design

Maar het ontwerp heeft ook invloed op de manier waarop een site gebruikt wordt en hoe dat door gebruikers wordt ervaren: de user experience. De effectiviteit, bruikbaarheid en gebruiksplezier moeten immers optimaal zijn. Voor het uiteindelijke ontwerp moet daarom ook gekeken worden naar aspecten als doelen, ergonomie, psychologie en interactie. De conclusies hiervan zien we terug in het interactie-ontwerp. De design-vraag valt dus in twee delen uiteen.

Interactie-ontwerp

Onder het motto: ‘vorm volgt functie’ is de interactievraag de eerste die beantwoord moet worden. Dat gaat in grote lijnen over de vraag: hoe communiceert de site met de gebruiker? Hoe ziet de user interface eruit en hoe verloopt de navigatie? Welke informatie bied je waar en wanneer aan? Om dat te bepalen, maak je eerst een fundamentele keuze voor het hoofddoel van de site. Bij een recruitmentsite heb je in grote lijnen twee smaken: branding of conversie. Vertelt de site vooral het verhaal van de organisatie als werkgever of is het een middel om zo snel mogelijk bezoekers om te zetten naar succesvolle sollicitanten? In het eerste geval maak je (veel) ruimte voor storytelling, het vertellen van het verhaal van de organisatie als werkgever. Of je zet in op jobbranding, door medewerkers en hun verhalen een prominente plaats te geven. Beleving is daarbij een belangrijke factor; bezoekers moeten een bepaald gevoel krijgen bij het bekijken of lezen van de inhoud. Vacatures en solliciteren zijn dan nog steeds (belangrijke) functies van de recruitmentsite, maar niet het eerste waar het oog van de bezoeker naartoe getrokken wordt. In het tweede geval werkt het net andersom: de site wil zo snel mogelijk de aandacht van de bezoekers op de vacatures vestigen. Ook dan geldt niet dat het verhaal onbelangrijk is; maar het bekijken van vacatures en ‘er wat mee doen’ is belangrijker. Vergelijk het met een webshop: zo aantrekkelijk mogelijk de handel etaleren en het aankoopproces voorop.

Waar je voor kiest is o.a. afhankelijk van je situatie en doelstellingen. Heb je veel vacatures, dan ligt een conversiegerichte site voor de hand. Ben je als werkgever nog niet zo bekend als je zou willen zijn of merk je dat je veel kandidaten binnenkrijgt die niet bij de organisatie passen, dan loont het de moeite om meer over jezelf te vertellen door middel van (employer) branding.

Visueel ontwerp

Het grafisch/visueel ontwerp gaat over ontwerp en opmaak van de webpagina’s. Hoe de verschillende elementen over de pagina’s verdeeld worden, is voor het overgrote deel een gevolg van de hierboven genoemde keuzes. Maar ook trends spelen een grote rol. Denk aan het ‘platte’ design dat nu in opkomst is. Of – door het steeds toenemende gebruik van tablets – een ontwerp waarbij de hele site één lange pagina is. Maar de functies van de site mogen nooit ondergeschikt raken aan de vorm. Design mag niet ten koste gaan van het navigatiegemak, de user experience en – last but not least – de vindbaarheid. Het risico van een al te hip design kan verlies van usability zijn. En dan schiet de zaak z’n doel voorbij.

Verder zul je in het ontwerp zo herkenbaar mogelijk willen zijn. Gebruik maken van huisstijlelementen of je houden aan (een aantal) vormvoorschriften kan daarbij helpen. Denk aan kleurgebruik, lettertypes of logo’s. Of misschien heeft de organisatie wel een aantal bekende producten of diensten die je – al dan niet met enige aanpassing – kunt adapteren in je recruitmentsite.

Kernwaarden

Ook bij het bepalen van het interactiemodel en de vormgeving speelt wie je bent en wat je wilt zijn een rol: het employer brand en je waarden. Voor online retailers zoals Coolblue of bol.com ligt het voor de hand om dicht aan te kruipen tegen kenmerken van hun core business. Voor organisaties die onderling weinig verschillen, maar in een sterk concurrentieveld zitten – denk aan advocatenkantoren – is uitleg nodig om duidelijk te maken waarin ze nu verschillen van al die andere advocatenkantoren, iets dat de site van De Brauw Blackstone op een briljante manier laat zien. Ben je een dienst- of zorgverlenende organisatie, dan zal de site daar een weerspiegeling van moeten zijn, zoals zorginstelling Marente goed heeft begrepen.

Design kent dus twee kanten: ontwerp van de functionele plaatsing van elementen en de wijze van interactie enerzijds en de grafische vormgeving anderzijds. Beide zijn van belang: het gaat om gebruikservaring én herkenbaarheid. In het ideale geval versterken ze elkaar.