Het maken van een recruitmentsite

Sommige mensen zijn er vast van overtuigd dat recruitmentsites binnen zeer afzienbare tijd niet meer bestaan. Ik hoor niet tot die sommige mensen; ik denk dat de recruitmentsite voorlopig nog wel een plek zal houden binnen het hele spectrum van recruitmentmiddelen. Ik denk zelfs dat die plek – ondanks of juist dankzij alle sociale media van tegenwoordig – belangrijker is dan ooit.

Recruitmentsite inleiding

Omdat al die sociale netwerken toch ergens moeten uitkomen. Omdat een recruitmentsite de enige plek is waar je precies jouw verhaal kunt vertellen. En omdat je daar het sollicitatieproces kunt afhandelen naar eigen inzicht en wensen. Een recruitmentsite is daarom een middel waar je veel plezier van kunt hebben. Maar als je een recruitmentsite wilt (laten) maken, wat komt daar dan allemaal bij kijken?

In een reeks van afleveringen zullen de komende weken vijf aspecten van het maken van een recruitmentsite voorbij komen. Achtereenvolgens zijn dat:

  • Eisen en wensen
  • Techniek
  • Design
  • Content
  • Sollicitatieproces

Eisen en wensen zijn het fundament van de site: als je niet (precies) weet wat de site moet doen, zal er altijd een beroerd resultaat uit komen. Hier maak je fundamentele keuzes: hoe vindt employer branding plaats, welk proces willen we, wat zijn de beveiligingseisen? Met de techniek kies je voor zaken als: welk content management systeem, open source, responsiviteit of aansluiting van andere systemen. Denk aan een ATS of een personeelsinformatiesysteem. Ook de software die je wilt gebruiken voor analyses valt onder techniek. Design gaat over de vraag hoe het eruit ziet; niet alleen welke kleurtjes je gebruikt of waar het logo komt, maar ook op welke manier je de verschillende functies aanbiedt: de usability en het interactieontwerp. Content richt zich op de vraag welke informatie er op de site komt en in welke vorm. Tot slot zul je via de site het sollicitatieproces willen afhandelen. Ook daarbij maak je verschillende keuzes.

De basis

De basis van elke site en de richting voor elke keuze is je employer brand. Welk verhaal wil je vertellen en op welke manier? Bij elke keuze die je maakt – of het nu gaat om de inhoud van een testimonial of een functionaliteit die je wel of niet aanbiedt – is dat het richtsnoer. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor je kernwaarden. Daar moet je site van doordrenkt zijn. Voorbeeld: als ‘innovatief’ één van je kernwaarden is, moet je site dat reflecteren en kun je met goed fatsoen natuurlijk niet aankomen met een of ander verouderd kreng en waar je nog moet solliciteren met behulp van een brief-onder-vermelding-van.

Met je employer story als rode draad en en je kernwaarden als gids, én door goed na te denken over de vijf hierboven genoemde aspecten, kun je een prima site maken. Een site die doet wat je wilt en laat zien wie je bent. Ik hoop dat deze komende reeks artikelen je daarbij kan helpen.

5 gedachten over “Het maken van een recruitmentsite”

  1. @Annemarie Dat argument hoor ik vaker maar een recruitmentsite is ook niet bepaald gratis en het is net zo simpel weer verhuisd naar Google+ of LinkedIn Company Profile (of www-site zoals je wilt). Bovendien, elke site zul je om de 3 jaar moeten vernieuwen.

    Als bedrijf maak ik juist gebruik van die persoonlijke data op FB! Het klopt dat je geen baas bent over de (CMS) omgeving maar ook dat kun je ook als een voordeel uitleggen: het is simpel, je hoeft niet hard na te denken over techniek of design (deze aspecten staan voor een groot gedeelte al vast), en je hebt in 3 klikken en 3 afbeeldingen al een start gemaakt. De beste oplossingen zijn simpel.

    Als ik even chargeer dan kost een site in FB look-and-feel me een middagje werk, een recruitmentsite op het WWW 3 maanden via een internetbureau.

  2. Ik behoor tot die sommige mensen die de noodzaak van een recruitmentsite niet meer ziet.

    Want wat je nodig hebt is een plek waar je je employer story en je vacatures kwijt kunt (plus vrijwel onzichtbaar een ATS). Technisch gezien hoeft dat niet op een traditionele recruitmentsite op het WWW uit te komen. Je kunt bijvoorbeeld prima een Facebook Page inrichten met alle functionaliteit van een recruitmentsite. Een simpeler CMS bestaat bijna niet en het kost vrijwel niets.

    Bij een opdrachtgever van mij staat deze FB Page nu centraal in alle arbeidsmarktcommunicatie. De eerste reacties zijn zeer positief omdat het een ‘site’ is die echt laat zien wie we zijn. Beter dan de oude statische WWW recruitmentsite dat kan/kon.

    Binnenkort ga ik het evalueren maar ik kan me bijna niet voorstel dat we binnen afzienbare tijd teruggaan naar een recruitmentsite 😉

    PS. Om maar meteen een van de vele misverstanden uit de wereld te helpen, een FB account is niet nodig om alle informatie te bekijken of te kunnen solliciteren via een FB Page.

    1. Hi Jacco,

      Mooi dat je reageert, dank je wel. En je hebt ongetwijfeld gelijk dat je veel functies van een recruitmentsite ook via Facebook kunt regelen. Maar Facebook is bepaald geen onverdachte partij in deze – winst maken is het enige dat voor hen telt en hoe betrouwbaar zijn ze uiteindelijk? Wanneer komt het moment dat FB voor bedrijfspagina’s geld gaat vragen en het argument ‘het kost bijna niks’ niet meer opgaat? Je bent als gebruiker – ook als bedrijf – vooral leverancier van persoonlijke data en bovendien geen baas over de omgeving waarin je interactie zich afspeelt. Voor een proces als recruitment zou ik mijn kaarten daar niet allemaal opzetten.

Reacties zijn gesloten.