De implosie van LinkedIn

Een beetje vacaturesite haalde – of haalt nog steeds – een deel van de omzet uit het overhalen van klanten om hun lastig vervulbare vacatures, die met een bijzonder profiel of om een andere reden belangwekkend, ergens op de homepage extra aandacht te geven. Onder de benaming ‘Spotlight’, ‘Uitgelicht’ of een andere etalageterm. Ook LinkedIn doet sinds vorig jaar iets dergelijks, of liever, “empowers you to showcase key open roles”, zoals ze het zelf omschrijven in de vorm van ‘Sponsored Jobs’ (met twee hoofdletters).

Implosie LinkedIn

Onnodig te zeggen dat dit ook voor LinkedIn vooral een manier is om extra omzet te wringen uit al dan niet wanhopige werkgevers. Maar nu is er nog een tandje bijgezet: deze Gesponsorde Banen zullen voortaan verschijnen in “one of the most engaging spots on LinkedIn”: de LinkedIn feed op de homepage.

Dus, waar mijn Twitter-tijdlijn al geruime tijd wordt besmeurd met ‘Sponsored Tweets’, mijn Facebook-tijdlijn bijkans bezwijkt onder de advertenties voor afwisselend spelletjes en afslankmethoden – er is blijkbaar niets zinnigers op te maken uit mijn profiel dan dat ik een vrouw ben – gaat straks ook mijn LinkedIn-feed doorspekt worden met ‘updates’ die daar alleen maar verschijnen omdat iemand er voor betaald heeft. En om het nog erger te maken, wurmt LinkedIn – dat prima door heeft dat de mobiele telefoon een steeds-meer-gebruikt device is – ze ook in “one of the most engaging spots in our mobile experience” (LinkedIn levert een heleboel ‘most engaging spots’). Voor de duidelijkheid, dat is diezelfde homepage feed, maar dan op de smalle schermpjes van onze smartphones. We krijgen ze straks dus overal om onze oren, maar in de mobiele versie nóg opdringeriger dan elders.

Hoeveel mooie woorden LinkedIn ook gebruikt over “meaningful, personalized recommendations for our members” en “great member experiences”, het kan allemaal niet verhullen dat LinkedIn zich steeds meer begint te gedragen als een ordinair jobboard en dat die o zo gewaardeerde ‘members’ weinig anders zijn dan stemvee dat zoveel mogelijk moet worden geconfronteerd met “opportunities that they might not have found on their own” (waarvoor vast een reden is, denk ik dan, dat ze ze niet zelf hebben gevonden).

Ik zou zeggen: hou ermee op. Stop, voordat de hele zaak onder z’n eigen gewicht in elkaar zakt tot er ook van LinkedIn niet meer over is dan een zielig hoopje vacaturebank waar niets onderscheidends meer aan is. Als je met één miljard dollar niks beters weet te doen dan dit, doe dan maar helemaal niks.

Een gedachte over “De implosie van LinkedIn”

Reacties zijn gesloten.