arbeidsmarkt

De beweeglijke arbeidsmarkt

Vandaag, 31 oktober 2013, vindt in Den Haag voor de vierde keer de Employer Branding Experience plaats, het vakcongres over werkgeversmerken en wat ermee te doen. Het programma biedt voor elk wat wils: van campagnes tot personeelsprognoses, van storytelling tot serious games.

arbeidsmarkt

Het thema van dit jaar is: de beweeglijke arbeidsmarkt. De afgelopen jaren is er nogal wat veranderd. Wat heet: de arbeidsmarkt staat zo ongeveer op z’n grondvesten te schudden. Daar zijn een aantal oorzaken voor.

De economische crisis heeft een nieuw recordaantal werklozen opgeleverd. Van een vraagmarkt is de arbeidsmarkt voor veel organisaties plotseling een aanbodmarkt geworden. Met uitzondering van een beperkt aantal doelgroepen, zoals technici of ICT’ers – die zijn dan weer niet aan te slepen.

Ook de toenemende flexibilisering draagt eraan bij. Het aantal vaste contracten is gedecimeerd, tijdelijke contracten zijn de norm. Het aantal zelfstandigen begint het miljoen te naderen. De workforce wordt steeds meer een stelletje duiven dat naar behoefte naar binnen en weer naar buiten vliegt.

De vraag die tijdens de Employer Branding Experience 2013 is gesteld, is: wat is er precies aan de hand? Wat zijn de consequenties van een beweeglijke arbeidsmarkt voor de manier waarop organisaties en bedrijven zichzelf aan de buitenwereld presenteren? Moeten zij zich wel presenteren, of is het slimmer om maar even wat minder zichtbaar te zijn, in het geweld van reorganisaties en ontslagrondes? En als zij zich dan presenteren, aan wie en wat is een goede manier?

Als je dit leest terwijl je niet in Den Haag bent, dan heb je de kans gemist. Ben of was je er wel, dan hoop ik dat het congres je heeft geïnspireerd. En houd hoe dan ook de site in de gaten; daar zullen een aantal van de presentaties en cases na afloop verschijnen. Krijg je er in elk geval wat van mee.