showcase pages

Showcase Pages? Geef je eigen kanaal niet op!

LinkedIn heeft weer wat nieuws: Showcase Pages. Subpagina’s van Company Pages waar organisaties een onderdeel, product, campagne of wat dan ook in de etalage kunnen zetten, ofwel “dedicated pages that allow companies to highlight different aspects of their business and build relationships with the right community”.

showcase pages

In de jacht op content, bezoekers, interactie enzovoort is het een voorstelbaar initiatief. Vanuit LinkedIn gezien, bedoel ik. Maar het nut ervan voor organisaties ontgaat me, sterker nog, ik vraag me af waarom je als bedrijf zoiets zou willen.

Ten eerste omdat het weer om allerlei ‘content’ vraagt en we weten allemaal hoe lastig het is om langere tijd interessante zaken te melden zonder op zeker moment in herhalingen te vallen. Ja, vacatures, dat lukt nog wel, al valt het al niet mee om er alleen maar aan te denken om verlopen exemplaren tijdig te verwijderen. Maar ‘compelling content’, minstens drie keer in de week en niet zodanig overlappend dat je van Google op je lazer krijgt wegens ‘duplicate content’? Daar heeft lang niet iedereen tijd voor.

Infrastructuur

Maar misschien nog wel belangrijker: het houdt bezoekers op LinkedIn en houdt ze weg van je eigen kanalen. Dat wil LinkedIn natuurlijk wel graag, maar het lijkt mij dat je als organisatie de belangstellenden liever dichterbij hebt. Helemaal als je – volgens alle regelen der kunst – je recruitment hebt ingericht volgens onderstaande infrastructuur.

recruitment infrastructuur

Waar vindt uiteindelijk de conversie plaats? Waar zitten de mogelijkheden om maximaal en op je eigen voorwaarden met je doelgroep te communiceren? Niet op LinkedIn, waar iedere idioot zich in een discussie of uitwisseling kan mengen. Wel op je eigen recruitmentsite. Dat zou dan ook het einddoel van elke ‘campagne’ moeten zijn. En liefst zo snel mogelijk. Want dat ‘bouwen van relaties’, dat doe je toch bij voorkeur op je eigen voorwaarden?

Showcase Pages klinken leuk, maar het is uiteindelijk niets anders dan wéér een manier om bezoekers naar LinkedIn te sturen en ze daar zo lang mogelijk te houden, met als belangrijkste doel: het voorschotelen van zo veel mogelijk, door adverteerders betaalde content. Goed voor de omzet, maar niet noodzakelijk goed voor het resultaat.

Een gedachte over “Showcase Pages? Geef je eigen kanaal niet op!”

  1. Nog een technische tip.

    Als je rekening gaat houden met de nieuwe HTML5 markup van vacaturepagina’s op de rekruteringswebsite dan kan je dit in de toekomst nog veel opleveren. Concreet maak je het best gebruik van , , , en .

    Het delen van een vacature met een bepaalde hashtag op Twitter bv. kan er dan voor zorgen dat een website de vacature opneemt en gaat weergeven naar de bepaalde niche gelinkt aan de hashtag.

    Concreet hoef je dan zelf niet meer te denken aan welke media en platformen je de vacature moet gaan doorgeven en kan men toch nog via uw vacaturepagina solliciteren.

Reacties zijn gesloten.