Bijna klaar

2013 is bijna achter de rug. Het is bijna nieuwjaar. Nog één dagje, een avondje met oliebollen en champagne, misschien wat geknal her en der en dan: naar de geschiedenisboeken ermee. Maar niet zonder nog één keer om te kijken, in dit geval zeer beperkt om te kijken. Wat zijn de populairste verhalen geweest hier op wervingsvisies? Welke artikelen zijn het meest gelezen? Dit is de top 5.

Op de vijfde plaats de constatering dat Facebook niet geschikt is voor recruitment. Om zeven redenen, waarvan de belangrijkste wellicht is: het bijdragen aan gerichte advertenties voor de concurrent.

Als vierde eindigde een artikel met een quiz: van wie is deze vacaturetekst? Een nietszeggende tekst en de vraag van wie hij afkomstig was. Alleen de deelnemers die valsspeelden door te Googelen wisten het juiste antwoord (dat je kon lezen in het vervolgartikel).

Derde werd het verhaal over HR dat maar steeds de boot mist. Het gaat niet werken als je een afdeling blijft die onduidelijke signalen de wereld instuurt, vergezeld van half afgemaakte en bepaald niet altijd succesvolle projecten en die vooral worstelt met de eigen rol en identiteit.

De runner up is een artikel over de implosie van LinkedIn. Dat de hele zaak onder z’n eigen gewicht in elkaar dreigt te zakken en het moment komt dat er van LinkedIn niets anders meer over is dan een zielig hoopje vacaturebank.

Het overzicht van voorspellingen voor 2013 heeft blijkbaar het meest in de behoefte voorzien. Die eindigde op de eerste plaats. Aangezien het per definitie oud nieuws is, zeg ik er niks meer over.

Maar ik wens iedereen wél een mooi en succesvol 2014 toe.