mobiele recruitmentstrategie

Wat is het nut van een mobiele recruitmentstrategie?

Morgen, vrijdag 13 december is de dag van 123Mobile, ‘hét event over mobile & recruitment’. In het kader daarvan worden we al een aantal weken overgoten met informatie over dit onderwerp, waaronder bijvoorbeeld de constatering dat 74% van de Nederlandse organisaties nog geen mobiele recruitmentstrategie heeft.

mobiele recruitmentstrategie

Het wordt gebracht alsof dat een groot probleem is, maar zo’n vaart loopt het (nog) niet. De negatieve impact van niet-mobiel-angehaucht-zijn is een stuk kleiner dan onheilsprofeten doen geloven. Wat overigens niet betekent dat het onderwerp geen aandacht verdient. En sommigen, zoals HR, mogen best hun nek iets verder uitsteken.

HR is over het algemeen niet de snelste als het gaat om de adoptie van ‘nieuwe technologie’. Ter illustratie: op Blogging4jobs trof ik bijgaande ‘curve’ aan.

mobiele recruitmentstrategie

Het bijbehorende artikel veronderstelt dat deze gebrekkige adoptie wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van “stuffy and behind the curve senior leaders who don’t understand or value the technology that their employees use and engage with” en die daardoor “lost touch with how their employee population is communicating”. Dat zijn nogal krasse uitspraken, maar de weerstand van deze dinosaurussen wordt bijna begrijpelijk als we beter kijken naar de term ‘mobiele recruitmentstrategie’.

Onderscheid

Na ‘talent’ is het woord ‘strategie’ een ernstig misbruikt woord. Alles waar de term in voorkomt, zou je om die reden al met de nodige voorzichtigheid moeten benaderen. Dat geldt ook voor ‘mobiele recruitmentstrategie’. Het begrip veronderstelt dat er ten eerste überhaupt sprake is van een recruitmentstrategie en ten tweede dat de mobiele versie daarvan iets anders is dan de niet-mobiele versie. Het lijkt me geen zinvol onderscheid. Mensen kunnen op heel veel verschillende manieren met een organisatie als werkgever in contact komen. Via vacaturesites, sociale netwerken, printadvertenties, carrièrebeurzen, recruitmentsites, door gewoon naar binnen te lopen; de mogelijkheden zijn eindeloos. De vraag daarbij is: wil je benaderbaar en bereikbaar zijn? En zo ja, op welke wijze? Wat past bij jou? Wat is voor de organisatie – technisch of organisatorisch – haalbaar en realiseerbaar? Er is bij mijn weten geen enkele organisatie die er in dat verband een aparte ‘brievenrecruitmentstrategie’, ‘beursrecruitmentstrategie’ of ‘binnenlooprecruitmentstrategie’ op nahoudt. Al deze zaken horen deel uit te maken van het totale palet aan keuzes dat een organisatie voor de inrichting van hun werving gemaakt heeft. Met inachtneming van het brand en de gezochte doelgroepen.

Het nut van een aparte ‘mobiele recruitmentstrategie’ ontgaat me. Dus.

2 gedachten over “Wat is het nut van een mobiele recruitmentstrategie?”

  1. Je hebt een punt, en Brechtje de Leij zei dat gisteren ook treffend tijdens het 123Mobile event, het gaat uiteindelijk om een goede content-strategie.

    Een mobiele strategie is ondergeschikt aan een content-strategie. Content is het uitgangspunt.

    Maar het nut van een ‘mobiele recruitmentstrategie’ is wel dat er meer focus en aandacht komt hiervoor en er keuzes gemaakt worden. Dat heeft denk ik niet zozeer te maken met weerstand binnen HR, wel met gebrek aan (technische) kennis, interesse/aandacht en keuzes over deze belangrijke ontwikkeling.

    Een ‘social media strategie’ helpt je met het ontwikkelen van een een visie en keuzes op hoofdlijnen te maken op dit gebied. Een andere (mobiele recruitment)strategie is dat je je content, zoals je vacatures en de recruitmentsite, voor alle schermen geschikt maakt.

    1. Klopt, het gaat uiteindelijk om de contentstrategie en in theorie kán een contentstrategie als consequentie hebben dat je niks met mobiel doet. Maar dat is theorie en ik denk ook dat je een website nodig hebt die op alle platforms benaderbaar is en dat je erover na moet denken wat je op al die plekken precies wilt aanbieden. Wat er uiteindelijk besloten is, is minder relevant dan het feit dat er over is nagedacht. 😉

Reacties zijn gesloten.