Hoe je een mismatch kunt voorkomen

Zes van de tien versgeworven medewerkers vertrekt binnen twee jaar alweer bij de nieuwe baas en vijftien procent doet dat zelfs al binnen één jaar, heeft Yacht ontdekt. Dat is – in heel veel gevallen – niet best. Gevoegd bij het feit dat het bij 30% van de vacatures niet of slechts met veel moeite lukt om een geschikte kandidaat te vinden en de conclusie ligt voor de hand dat het met het matchen van kandidaten op banen-bij-werkgevers niet van een leien dakje loopt.

mismatch

Nu is het verschijnsel mismatch niet nieuw en er wordt op meerdere plaatsen nagedacht over oplossingen om daar iets aan te doen (sommigen denken dat Facebook daarbij een rol kan spelen). De huidige omstandigheden spelen daarbij een rol: werkgevers kunnen hoge eisen stellen en dat doen ze ook. Ze zijn razend kritisch als het gaat om opleiding en ervaring – dat moet exact passen. Tegelijkertijd constateert Yacht ook dat er “vaak een niet-realistisch beeld geschetst wordt door de werkgever”. Meestal is het te rooskleurig en Yacht noemt dat “zonde”. Ik zou eerder zeggen: da’s niet slim.

Het lijkt er soms op alsof we voor recruitment dezelfde waarschuwing kunnen laten horen als op Marktplaats te lezen valt: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Werken is niet alleen een glorieus pakket arbeidsvoorwaarden; in het zweet des aanschijns zullen wij immers ons brood verdienen en daar zitten soms verdomd taaie momenten tussen. Doen alsof dat niet zo is, is geen handige tactiek.

Nodeloze werving

Want uiteindelijk draait alles om die ‘match’ – elke mismatch levert een bijdrage aan ineffectiviteit door gebrek aan de juiste competenties, om nog maar te zwijgen van het geld dat wordt verspild aan nodeloze werving, selectie en inwerken. Het is dus een relevante vraag: passen organisatie en potentiële medewerker bij elkaar? Sluiten de wensen, ambities en mogelijkheden van de kandidaat aan bij de doelen en kernwaarden van de organisatie? Die match moet van twee kanten komen, maar hoe kun je dat nu laten zien? Er zijn onnoemelijk veel manieren om over te dragen wat een organisatie is, wat doelen zijn en wat nodig is, maar wie de volgende drie ‘adviezen’ ter harte neemt, heeft de strijd al voor een flink deel gewonnen:

Duidelijk maken waar je voor staat, eerlijk vertellen wat je ‘in de aanbieding’ hebt en handelen naar je eigen normen en waarden; ga niet op zoek naar de perfecte kandidaat, maar maak de match zichtbaar. Het klinkt makkelijker dan het is, maar het is de enige manier om te voorkomen dat een kandidaat na een jaar teleurgesteld – of erger – afhaakt.

Co for it

In een sessie tijdens Co for it op donderdag 13 februari vertel ik hier meer over. Je kunt je nog steeds aanmelden voor deze break-out sessie.