match

De match made on Facebook

Matching van kandidaten op vacatures is een lastige klus. Dat is het al voor mensen, maar helemaal voor machines. Die slagen er vooralsnog maar zeer ten dele in om dat goed voor elkaar te krijgen. Maar nu heeft uitzendbureau Timing een oplossing. Ze hebben een app gelanceerd “die flexwerkers meteen aan werk helpt”, niet door te koppelen op harde eisen – denk aan opleiding en werkervaring, van die dingen die je nodig hebt om een functie een beetje behoorlijk uit te oefenen – maar op zachte. Zaken als eigenschappen of interesses. Wat is dit voor persoon en wat boeit hem of haar?

match

En hoe komen ze aan die informatie? Die is afkomstig van de ingevoerde interesses en likes op… Facebook. Vacatures koppelen aan Facebookprofielen! Natuurlijk! Immers, iedereen zit op Facebook en wat mensen daar over zichzelf neerzetten, is compleet, geheel volgens de waarheid en doet op geen enkele manier een poging om de werkelijkheid mooier voor te stellen dan hij is. Elke like is weloverwogen en nooit verkregen met behulp van de kans op een gratis iPad of wellness-weekend. Ook de meest nederige interesse wordt vermeld. En over vacatures wordt altijd goed nagedacht; het is duidelijk wat er nu precies gevraagd wordt. De ‘match made on Facebook’: het definitieve einde van alle mismatches.

P.S. Wie denkt dat het ooit mogelijk zal zijn om een perfecte match te maken op grond van een profiel op een sociaal netwerk, moet zich misschien afvragen welke prijs we daarvoor zullen betalen. Lees The Circle; na afloop kijk je een tijdje lang héél anders tegen de Googles en de Facebooks aan.