accountancy

Accountancy: boontje komt om z’n loontje?

Een ‘bean counter’ is een accountant of andersoortige ‘bureaucraat’ die als een extreme Pietje Precies op de uitgaven let. Tot aan het tellen van de koffiebonen in de keuken aan toe (wat een zinloze activiteit lijkt te zijn). In het Nederlands zouden we zo iemand een mierenneuker noemen (het Engels kent geen ant fuckers). Tijdens mijn tripje naar Londen het afgelopen weekend, zag ik hoe het begrip werd gebruikt in een campagne voor de London School of Business and Finance, zeg maar een soort Nyenrode. Denk ik.

accountancy

In de campagne worden mensen opgeroepen zich aan te melden voor een studie accountancy, fulltime, parttime of online. Als Nederlandse AMC-er trokken deze advertenties vanzelfsprekend mijn aandacht. Volgens de campagne is accountancy méér dan het tellen van bonen; het kan leiden tot “a rewarding career”. Wat die ‘lonende’ carrière precies inhoudt, kunnen we lezen op de bijbehorende actiewebsite.

In kort bestek zijn de positieve perspectieven als volgt:

  • Je kunt als accountant in heel veel sectoren terecht.
  • Je verdient een hoog salaris (te beginnen bij £35.000).
  • Je hebt zekerheid: accountancy levert een stabielere carrière op dan andere financiële functies (welke staat er niet bij).
  • Je kunt ermee over de hele wereld terecht.
  • Het is niet duur: je kunt al een kwalificatie krijgen na een investering van ‘slechts’ £8.400.

Of £35.000 (ruim €42.000) een ‘hoog’ salaris is en of £8.400 (€10.235) een ‘koopje’ is, daarover kunnen we twisten. En of de makers van de campagne hebben verzuimd om het Oxford-rapport (nota bene ook een Engelse instantie) te lezen, of hebben besloten om dit rapport te negeren, zullen we nooit weten. Ter informatie: dat is het rapport waarin wordt voorspeld dat het beroep van ‘Accountants and Auditors’ met een waarschijnlijkheid van 0.94 over een jaar of twintig zal zijn uitgestorven en worden vervangen door computers. De beroepsgroep zit dus diep in de gevarenzone, wat een bijzondere betekenis geeft aan het begrip ‘zekerheid’. Maar toegegeven: dat duurt nog wel even en in de tussentijd kun je massa’s accountants opleiden, wat voor een commercieel instituut een niet te onderschatten overweging zal zijn. En zeg nou zelf: zelfs dreigende uitsterving mag geen reden zijn om je droombaan te laten schieten. 

Hashtag

Los van alle inhoudelijke op- en aanmerkingen slaagt de campagne – met z’n gigantische billboards op zo ongeveer elk Underground-station waar ik gestaan heb en dat waren er best veel – er in om flink de aandacht te trekken.

accountancy

Uit de billboards leren we – naast de veelbelovende perspectieven – dat de campagne ook een eigen Twitter-hashtag heeft, #LSBFbeans, waarmee op dit moment welgeteld twee tweets zijn verschenen, waarvan één door de campagnemaker. Het Twitteraccount @LSBF heeft qua bonencampagne nog niets van zich laten horen en ook op de Facebookpagina van de LSBF is het nog behoorlijk stil. Maar dat zal wel komen omdat de zaak net gestart is.

Jelly beans

Het is een wat voor de hand liggend, maar best aardig concept. Helemaal als blijkt dat er nog een tweede versie van ‘bonen tellen’ is; behalve koffiebonen zijn er ook jelly beans!

accountancy 3

Een grappige en kleurrijke afwisseling, die we op de site alleen niet terugzien. Wat jammer is, want nu zullen we nooit weten of koffiebonen tellen in de pantry iets anders is dan jelly beans tellen in een pot op een bureau (persoonlijk hou ik wel van koffie en niet van jelly beans).

Onbeholpen

De website wekt de indruk alsof hij in enige haast in elkaar is gezet, maar hij is absoluut consistent met de billboards.

accountancy 

De site is gebaseerd op een – modieus of alweer achterhaald? – one-page-design en hij is responsief, hoewel op een ietwat onbeholpen manier – er lopen woorden door elkaar, maar vooral: de tagline verdwijnt op de smartphone, wat het conceptuele fundament eronder vandaan slaat. Er is duidelijk voor een bepaald type doelgroep gekozen (generatie Einstein, of hoe dat in de UK ook maar heet). Het design is dus goed afgestemd op smartphones en de billboards hangen vooral op de stations en in de treinen. Helaas is onder de grond – zeker op de ‘diepe’ lijnen – het mobiele bereik nul komma nul (de Londenaars die in de Underground met hun telefoon in de weer zijn, luisteren naar muziek of doen een spelletje). We beschouwen het maar als a small oversight, dat ongetwijfeld door de nieuwe senior online marketeer gaat worden rechtgezet. Want zoals de LSBF zelf zegt: “this is an excellent time to join our truly dynamic and innovative business”. De LSBF zelf, that is.

En verder was het erg leuk om tijdens m’n vrije tijd in Londen met mijn vak bezig te zijn. Enne… We doen ’t in Nederland helemaal zo slecht nog niet.