Nieuwjaar, maar we leren het nooit

Het is weer nieuwjaar en dat betekent de terugkeer van drie oude bekenden. Ten eerste de ‘lijstjes’ vol trends en ontwikkelingen. Social-mediatrends. Webtrends. Recruitmenttrends. App-ontwikkelingstrends. Dit soort lijstjes voorspelt soms járen achtereen dat ontwikkeling x of y nu écht definitief gaat plaatsvinden (voorspellingen die ooit gaan uitkomen, want wat kán gebeuren, zal gebeuren, als we het maar vaak genoeg proberen, zei August de Morgan al). 

Trends 2015

Ook zijn er de terugkijklijstjes. Niets is zo oud als de krant van gisteren, maar sommigen blijken het interessant te vinden om de – vaak door henzelf gedane – voorspellingen van vorig jaar uit de mottenballen te halen om te kijken hoeveel ze er ‘goed’ hadden. Doorgaans is dat ongeveer de helft, wat mij het statistisch gemiddelde lijkt en dus geen kunst is (maar ik ben geen expert op dat gebied). En dan worden we ten derde in deze tijd gebombardeerd met alle trucjes die je maar kunt verzinnen om ons dit jaar wél aan onze goede voornemens te houden. Zelfs de eerbiedwaardige Harvard Business Review doet er aan mee. Neeee!

Die lijstjes zijn al zo’n beetje sinds ik leerde lezen – da’s echt lang geleden – min of meer hetzelfde. Ik heb ze zelf ook wel eens gemaakt, moet ik bekennen. Denk positief. Maak doelen smart. Zet alles in een plan-met-stapjes. Neem niet teveel hooi op je vork. Enzovoorts, enzovoorts. Hou me ten goede: iedereen mag zichzelf kwellen met al dan niet onhaalbare doelen en wie dat graag per de allereerste dag van het jaar doet, mijn zegen heb je. Het schijnt de sportscholen in januari 20% van hun totale jaaromzet te bezorgen en voor de fabrikanten van nicotinepleisters vermoed ik iets soortgelijks. Wat ik alleen niet goed begrijp, is de drang die achter dit soort dingen zit.

Je leven bij elkaar kiezen

We moeten voorspellen. We moeten weten of we het vorig jaar goed hadden (vorig jaar is een vorig leven). En we moeten van alles fundamenteel veranderen. Eerlijk gezegd? Mij lijkt dat we al genoeg moeten. Succesvol zijn. Vaak op vakantie. Een perfecte ouder of partner zijn. Uit een onoverzichtelijk aanbod ons hele leven bij elkaar kiezen. Het wordt tijd dat we ernaar gaan streven om minder te moeten. Naar dit thema heb ik daarom mijn wens voor nieuwjaar 2015 ingericht. Bepaal waar je in 2015 het meest behoefte aan hebt. Ik geef je vier mogelijkheden: geluk, gezondheid, liefde of succes. Kies er één. Alles kiezen mag ook, maar bekijk in dat geval eerst even het filmpje achter de link aan het eind. Over een paar dagen zal ik vertellen waar de meeste behoefte aan is.

Klaar om te kiezen?

 

5 gedachten over “Nieuwjaar, maar we leren het nooit”

  1. Meer dat ik geen behoefte (meer) heb om mezelf erop te profileren. Maar ieder z’n meug wat mij betreft. En verder vind ik deze discussie negatief en op een vervelende manier persoonlijk, dus dit is mijn laatste bijdrage.

    1. Helemaal mee eens. Mensen persoonlijk aanvallen omdat ze open en transparant zijn vind ik ook een zeer negatieve start. Normaal reageer ik daar niet meer op, kost teveel energie en dat is het meestal niet waard. Ik val jou ook niet publiek aan omdat je niet durft om gewoon voorspellingen te doen en te laten zien dat je visie hebt en die te evalueren om te laten zien dat je zelfkritisch bent. Dus als je datzelfde respect niet kan opbrengen reageer ik daar wel op. Bij deze lijkt het me goed dit verder te laten rusten, ik hoop ook volgend jaar.

  2. Ta, ik begrijp dat je moeite hebt met mensen die open en transparant communiceren over hun visie. Zich kwetsbaar op durven stellen, evalueren hoe ze zitten en daar consequenties aan verbinden. Immers, jouw visie zit in je bedrijfsnaam, maar open en transparant en meetbaar aangeven of je visie hebt doe je niet. Dat is jammer, hoewel ik het in jou geval wel snap hoor…

    1. Voor iedereen die de moeite neemt om zich erin te verdiepen, is mijn visie glashelder. Ik vraag me trouwens wel af hoe je een visie ‘meetbaar aangeeft’. Gaat dat in aantal woorden, kilo’s of kubieke meters gebakken lucht?

      1. Natuurlijk Annemarie. Je visie is glashelder. Precies hetzelfde en als er iets nieuws is had je dat achteraf altijd zien aankomen. Want dat je vooraf iets ziet aankomen, dat weet alleen jij altijd. Dat is wel zo makkelijk he? En ja, meetbaar, in voorspellingen. Niet in inhoudsloze woorden, of rendementsloze acties die onder branding geschoven worden.

Reacties zijn gesloten.