Follow – unfollow

Al doe ik aardig mee in het sociale media-circus, ik zou mezelf geen fanatieke twitteraar willen noemen. Met een score tot op heden – in tien maanden – van 638 tweets, verdeeld over 106 followers, haal ik maar weinig toplijsten. Zelf volg ik 104 Tweeps en daar zit een flink aantal tussen waar ik nooit iets van hoor. Wat niet zo gek is: uit onderzoek vorig jaar bleek dat 10% van de Twitteraars verantwoordelijk is voor 90% van de tweets. Vergeleken met sociale netwerken – waar 10% verantwoordelijk is voor 30% van de activiteit – geeft dat aan dat het Twitterenthousiasme (of fanatisme) een enorme standaarddeviatie vertoont. Wat niet wegneemt dat er onder die 10% ongetwijfeld Twitteraars zitten wiens ernstigste leed bestaat uit de constatering dat hij of zij op zeker moment door een collega-tweep niet meer gevolgd wordt.

Maar laten we wel zijn: sommige Twitteraars vragen er ook om. Wie solliciteert er het hardst naar om digitaal de vriendschap opgezegd te krijgen?

In grote lijnen zijn het er acht (er circuleren lijstjes, variërend van vijf tot 16 redenen):

  • Spammers. Need I say more.
  • Tweeps die écht teveel tweeten (om de paar minuten?!). Help!
  • Verzamelaars voor wie het er slechts om gaat om zoveel mogelijk volgers te hebben en daarvoor andere Twitteraars ‘gebruiken’. Beats me waarom je dat zou willen.
  • Degenen die de vraag “What are you doing?” letterlijk beantwoorden en de lezer overladen met oninteressante persoonlijke informatie.
  • Twitteraars die te negatief of juist te positief zijn. Het leven is niet alleen een tranendal of de zevende hemel en succes komt ook niet 24 uur per dag.
  • Wie teveel grove taal gebruikt en geen Youp van ‘t Hek of Nico Dijkshoorn heet.
  • Verkopers die via DM commerciële aanbiedingen doen.
  • Degenen die wel een account hebben, maar nooit (kan) of zelden wat zeggen, maar daar dan wel met enige regelmaat hun verontschuldigingen voor aanbieden: “Werkelijk schandalig, maar de laatste maand was zo druk dat Twitter er bij in schoot. Beloof beterschap” – bericht van 6 november en geen beterschap gezien.

Dit zijn in elk geval de types die ik er met enige regelmaat uit-tweep. Sinds vanmorgen word ik gevolgd door ‘Androidaanbiedingen’ (voor deze iPhone-junk is dat natuurlijk geen aanleiding voor een ik-volg-je-terug, sterker, eerder voor een block) en ik zag ook dat ik tweeps als ‘kledingsite’ en – dit vind ik de mooiste – ‘videopreacher’ (nog nooit gekeken wat ze te melden hebben) er nog uit moet gooien.

How to unfollow

Twitter levert zelf niet de middelen om bij te houden wie je allemaal verlaten hebben, maar omdat mensen blijkbaar masochisten zijn en we willen weten wie de euvele moed heeft gehad om op het Unfollow-knopje te drukken, is er een complete waslijst aan tools beschikbaar om daar achter te komen. De zoekopdracht ‘twitter unfollow tools’ levert een kleine 300.000 resultaten op en behalve een heleboel manieren om zelf iedereen te ‘unfollowen’ die je niet (meer) aanstaat, zitten er ook een aantal tools tussen die voor je bijhouden wie zich uit je digitale cirkel heeft verwijderd. Zelf ben ik aan het experimenteren met @goodbyebuddy en @chirpstats. Die tot op heden nog geen enkel bericht hebben gestuurd, waaruit ik maar afleid dat ik ofwel interessant genoeg ben om te mogen blijven, of dat ik mensen zo onverschillig laat dat ze niet eens de moeite nemen om me te unfollowen. Dus wie een bijdrage wil leveren aan mijn onderzoekje: unfollow me!

P.S. Ik zou het wel gezellig vinden als je ook weer terugkomt.